Standardi i pravila

Pravila za medije u Bosni i Hercegovini

Članom 16 Izbornog zakona BiH definirana su pravila i način kako mediji u BiH trebaju postupati u periodu od raspisivanja izbora, tokom izborne kampanje pa sve do izbornog dana. Centralna izborna komisija BiH izdala je i poseban dokument – Pravilnik o medijskom predstavljanju političkih subjekata, u kojem su dodatno pojašnjena pravila za medijsko izvještavanje. Regulatorna agencija za komunikacije (RAK) je organ koji je nadležan za praćenje rada elektronskih medija, a politički subjekti svoje primjedbe na sadržaj štampanih i online medija upućuju Vijeću za štampu i online medije.

Izborni zakon nalaže veće obaveze javnim elektronskim medijima u odnosu na privatne, ali i veći broj pravila za elektronske medije u odnosu na štampane i online medije.

U elektronskim medijima nijedan politički subjekt ne može imati povlašten položaj u odnosu na drugi, te su elektronski mediji dužni da se načela uravnoteženosti, poštenja i nepristrasnosti naročito drže u informativnim emisijama i aktuelnim raspravama o političkim temama. Novinari i novinarke te urednici i urednice u elektronskim medijima ne smiju u redovnim i posebnim emisijama iznositi svoju eventualnu stranačku pripadnost ili naklonost.

Javni servisi i javni mediji imaju obavezu pratiti izbornu kampanju i omogućiti besplatne termine za predstavljanje učesnika i učesnica u izborima pod jednakim uslovima. Privatni elektronski mediji koji emitiraju informativni program obavezni su političkim subjektima omogućiti minimalno emitiranje plaćenih oglasa. Elektronski mediji koji su specijalizirani za muzički, zabavni ili neki drugi program, a nemaju informativni program, mogu od RAK-a tražiti izuzeće od učešća u izbornoj kampanji. Privatni elektronski mediji mogu također organizirati besplatna predstavljanja političkih stranaka i kandidata ali pod jednakim uslovima.

Štampani i online mediji mogu sami donijeti odluku na koji će način pratiti izbornu kampanju, da li će realizirati besplatna predstavljanja političkih subjekata ili raditi samo plaćeno oglašavanje. U slučaju da se odluče na aktivno učešće, trebali bi se pridržavati istih principa za sve političke subjekte i i jednake cijene svim subjektima ili kandidatima za političko oglašavanje.