Raspisani su izbori


Pazite na zloupotrebe

Izbori se raspisuju početkom maja, pet mjeseci prije održavanja samih izbora. Informirajte se na web-stranici CIK-a o tačnom datumu početka kampanje, početku predizborne šutnje i ostalim rokovima. Elektronski mediji od RAK-a dobiju mejlom podsjetnik sa jasno napisanim rokovima i podsjetnicima na zakonsku regulativu.

Period od raspisivanja izbora do početka izborne kampanje karakterizira povećan obim saopćenja za javnost, pojavljivanja kandidata i kandidatkinja na raznim događajima, zloupotreba funkcija koje obnašaju funkcioneri/funkcionerke i predstavnici/predstavnice vlasti. Upravo u ovom dijelu su najveći izazovi za izvještavanje.

U ovom poglavlju donosimo savjete kako izvještavati od raspisivanja izbora do izborne kampanje, na šta paziti kada je riječ o funkcionerskoj kampanji, šta je zabranjeno političko oglašavanje, zapaljiv govor i seksistički komentari, koje su to najčešće greške koje pravimo i kako ih izbjeći.

SAVJET 8
Pazite na zabranjeno plaćeno političko oglašavanje

U periodu od raspisivanja izbora do početka zvanične izborne kampanje zabranjen je svaki vid političkog oglašavanja. Tu podrazumijevamo oglase, javne pozive, spotove i bilo koje druge vidove promocije političkog subjekta. No, i ovdje imamo izuzetak. Dozvoljeno je plaćanje oglasa koji sadrže obavještenja za unutarstranačka okupljanja, savjetovanja i slično. Dakle, mediji mogu naplatiti oglase u kojima se članstvo poziva na sastanak nekog organa političke stranke, partije ili kolacije. Svi drugi vidovi plaćenog političkog oglašavanja strogo su zabranjeni. Praksa je pokazala da su ova pravila jasna medijima i učesnicima izbornog procesa. To ne znači da politički subjekti u ovom periodu nisu aktivni i ne provode aktivnosti, ali takve aktivnosti ne vidimo u medijima. Ono što vidimo jeste skriveno oglašavanje ili zloupotreba javnog prostora kroz zloupotrebu javnih funkcija. Važno je da poznajete pravila i da možete prepoznati zloupotrebu položaja ili skriveno političko oglašavanje, koje je prisutno i na društvenim mrežama. Upoznajte se i s pravilima društvenih mreža za politička oglašavanja i naučite pratiti plaćene političke oglase. Zloupotrebe položaja i kršenje zakona su teme o kojima trebate izvještavati, ali i objasniti publici šta oni znače i kako izgledaju.

SAVJET 9
Obratite pažnju na funkcionerske kampanje

U periodu od raspisivanja izbora do početka izborne kampanje obratite pažnju na tzv. “funkcionerske kampanje”. Izborni zakon i izborna pravila ne prepoznaju ovaj termin, ali ga koristimo za pojavu zloupotrebe javne funkcije za povećano prisustvo kanididata i kandidatkinja u medijskom prostoru.

Na izbornim listama uvijek se nalaze članovi stranaka i koalicija koji već obnašaju neku izvršnu ili zakonodavnu funkciju i koji na raspolaganju imaju resurse i pristup medijima. Po pravilu, takvi kandidati i kandidatkinje svoje redovne radne aktivnosti kroz svoju funkciju koriste i za vođenje kampanje i povećano prisustvo u medijima te posjećuju različite insitucije, organizacije civilnog društva i humanitarna udruženja, rekonstruiraju ceste i puštaju uličnu rasvjetu.

Sve ove aktivnosti svojevrstan su vid zloupotrebe javne funkcije i treba im pristupiti pažljivo. Zloupotreba javnih resursa funkcionerima i funkcionerkama je zabranjena – za korištenje sredstava komunikacije za izbornu kampanju. Izborni zakon nalaže elektronskim medijima da mogu informirati o redovnim aktivnostima funkcionera na svim nivoima vlasti ali bez navođenja njihove kandidature na izborima i stranačke pripadnosti. Važno je pri tome da se radi o aktivnostima koje proizlaze iz zakonom utvrđenog djelokruga organa kojima kandidat/kandidatkinja pripada. Ipak, ovo nije dovoljno da se spriječi pojava funkcionerske kampanje i veća medijska prisutnost takvih kandidata i kandidatkinja. Potrebno je zbog toga da vaš medij donese pravila za odnos prema funkcionerima koji su i kandidati/kandidatkinje. Prije svega, niste obavezni da izvještavate o protokolarnim događajima i vijestima koje dolaze iz službi za medije nekog organa vlasti. Ako pratite rad lokalnih vlasti, na raspolaganju imate različite sagovornike i sagovornice. Ukoliko želite da napravite prilog o rekonstrukciji cesti u nekoj općini, prvo razmislite koliko je ta informacija važna za vašu publiku. Za sagovornike i sagovornice možete uzeti građane i građanke ili neke druge predstavnike i predstavnice lokalne samouprave. Možete izvijestiti i o tome koliko se dugo čekalo da se ta cesta popravi i zbog čega se upravo sada to desilo. U budžetima ćete uvijek naći zanimljive informacije koje mogu ukazivati na zloupotrebe. Izbjegavajte funkcionerske kampanje tako što ćete izvještavati tematski i pažnju više posvetiti “običnim” ljudima i “običnim” problemima nego protokolarnim događajima ili stranačkim “prepucavanjima”.

SAVJET 10
Sa sjednica izvještavajte tematski

Posebnu pažnju obratite na izvještavanje sa sjednica parlamenata, skupština i vijeća. Trebali biste u vašim izvještajima jednako imati zastupljene predstavnike i predstavnice svih klubova, te uzeti izjave i od pozicije i opozicije. U razgovoru sa urednikom/urednicom, odaberite najvažniju tačku sa dnevnog reda, naprimjer jedan zakon ili inicijativu, i fokusirajte se na nju. Vaše izvještavanje neka bude usmjereno na rješavanje problema a ne na međusobna optuživanja klubova i stranaka.

SAVJET 11
Pazite na zapaljiv govor i govor mržnje

U izbornim periodima prisutan je zapaljiv govor i govor mržnje, koji mogu uticati na izbornu volju. Ukoliko se susretnete sa izjavama kandidata i kandidatkinja koje sadrže zapaljiv govor, govor mržnje, diskriminaciju i seksizam, postavite kritički uklon. Takvu izjavu nemojte direktno objaviti, već je objasnite i neutralizirajte uz izjave eksperata/ekspertica. Uvijek vodite računa o kontekstu: zbog čega je nešto rečeno, u kojoj situaciji, na koga se odnosi, s kojim ciljem, prikriva li se nekom zapaljivom izjavom drugi stvarni problem, da li je sporna izjava u zoni političkog spina? Izvijestite o tome da je neki kandidat/kandidatkinja koristio/la govor mržnje i negirao/la ratne zločine, ali objasnite kako i zbog čega je to zabranjeno i opasno.

SAVJET 12
Obratite pažnju na komentare i trolove

Redovno moderirajte komentare na nalozima na društvenim mrežama i u komentarima na portalu. Na vašem portalu jasno naznačite koje ćete komentare brisati ili prijavljivati. Na članak za koji procjenjujete da može privući komentare sa govorom mržnje ili veliki broj stranačkih trolova ne dozvolite mogućnost komentiranja. Nemojte davati svoj prostor stranačkim trolovima da manipuliraju javnim mnijenjem.

Vjerujemo da većina vas negoduje. Prvo zbog hroničnog manjka uposlenih u medijima i vjerovatnoće da će moderacija sadržaja korisnika smanjiti saobraćaj na vašoj web-stranici, te angažman i reach na društvenim mrežama. Ali trolovi nisu vaša primarna publika niti publika koju želite imati. Njihov angažman na vašim nalozima može rezultirati kratkotrajnim povećanjem prometa ali i dugoročnim gubljenjem reputacije i publike, što može imati dalekosežnije negativne posljedice za vaš medij.

SAVJET 13
Ukinite političke Google oglase

Google politički oglasi ciljat će vašu web-stranicu i u periodu kada je zabranjeno plaćeno političko oglašavanje. Administrator vaše web-stranice može napraviti postavke da se oglasi političkog karaktera ne mogu plasirati na vašoj web-stranici korištenjem ključnih riječi ili tagova. Može i izmijeniti opcije gdje se nalaze oglasi i u kojim se vijestima mogu pojaviti. Možete čak i ukinuti Google oglase. Evo primjera iz naše prakse: Kada počne izborna kampanja, kada je dozvoljeno plaćeno političko oglašavanje, mi smo zabranjivali objavu Google oglasa na našoj web-stranici. Možda jeste radikalno rješenje, ali s obzirom na to da naša medijska kuća ostvaruje prihode iz drugih izvora finansiranja, za nas je ovo bila odlična opcija

SAVJET 14
Izvještavajte i objašnjavajte

U ovom periodu izvještavate o izborima, izbornim pravilima, načinu glasanja, registraciji birača, šta jeste i nije dozvoljeno, gdje provjeriti jeste li registirani, koja su prava birača, kome prijaviti uočene nepravilnosti. Pored informativne, funkcija medija bi trebala biti i edukativna, te stoga vi možete objasniti građanima i građankama zašto su izbori važni, da ih osvijestite o njihovoj građanskoj dužnosti ali i moći. Primjenjujte prinicipe eksplanatornog novinarstva i kroz konkretne primjere vašoj publici objašnjavajte koje su nadležnosti različitih nivoa vlasti i kako rezultati izbora mogu uticati na svakodnevni život građana i građanki. Teme koje su važne građanima/građankama nametnite u izbornu agendu. Ukoliko je riječ o Općim izborima, to mogu biti EU integracije, a kada je riječ o lokalnim izborima, to mogu biti svi problemi s kojima se građani i građanke bore na lokalnom nivou.

SAVJET 15
Pazite na ankete

U ovom periodu mediji često rade razne vrste anketa sa građanima i građankama, ali je važno biti oprezan prilikom njihove objave. Kada radite i objavljujete ulične, telefonske ili slične ankete, bitno je naglasiti da one nisu pouzdane i da ne moraju odražavati stavove većeg dijela javnosti. Ukoliko objavljujete rezultate ankete neke agencije ili organizacije, dužni ste objaviti podatke ko je naručio istraživanje, ko je proveo istraživanje, na kolikom je uzorku urađeno istraživanje, te period u kojem je provedeno.

SAVJET 16
Istražujte

Iskoristite ovaj period da se pripremite za izvještavanje o izbornoj kampanji. Istražite sve o kandidatima i kandidatkinjama koji su bitni za vašu publiku. Istražite kako su do sada obnašali funkciju, da li su ispunjavali svoja predizborna obećanja. Web-stranice CIK-a i registriranih političkih subjekata koristite kao izvore podataka o listama kandidata i kandidatkinja. Web-stranica CIK-a može vam poslužiti kao odlična baza o podacima i rezultatima s prethodnih izbora, koje možete koristiti za izradu analiza, infografika i sličnih sadržaja za elektronske, štampane i online medije.