Plaćeno političko oglašavanje u elektronskim medijima


Svi elektronski mediji u BiH koji u svojim programskim sadržajima imaju informativni program obavezni su, pod jednakim uslovima, omogućiti svakom političkom subjektu plaćeno političko oglašavanje (oglasi, javni pozivi, spotovi i bilo koji drugi vid promocije političkog subjekta) u periodu od 30 dana prije dana održavanja izbora, odnosno u toku izborne kampanje. Izuzetak mogu biti mediji koji ne emitiraju informativni program i koji od RAK-a zatraže pismeno izuzeće od učešća u izbornoj kampanji.

Plaćeno političko oglašavanje mora biti jasno odvojeno od ostalog programa. Ovo znači da plaćeno političko oglašavanje mora biti odvojeno posebnim džinglom od sadržaja programa kako gledalac ne bi bio doveden u zabludu i kako bi znao da je u pitanju plaćena promocija političkih subjekata ili kandidata i kandidatkinja. Plaćeno političko emitiranje ne smije se emitirati u informativnim emisijama i mora biti odvojeno od njihova sadržaja 15 minuta. Političko oglašavanje ne ubraja se u limit koji mediji imaju za regularno marketinško oglašavanje.

Da bi se izbjegle malverzacije ili određena pristrasnost medija prema političkim subjektima ili kandidatima i kandidatkinjama, prije početka plaćenog političkog oglašavanja mediji moraju zaprimiti jasnu narudžbu za emitiranje, i to 48 sati prije početka emitiranja kampanje.

Svi elektronski mediji dužni su RAK-u dostaviti cjenovnike plaćenog političkog oglašavanja, i to 15 dana prije početka predizborne kampanje. Cijene emitiranja plaćenog političkog oglašavanja ne smiju biti veće od regularnih cijena marketinškog oglašavanja i moraju biti iste za sve politčke subjekte ili kandidate i kandidatkinje. Zabranjena je diskriminacija ili umanjenje cijena samo određenim kandidatima i kandidatkinjama ili subjektima.

Mediji mogu pod jednakim uslovima raditi produkciju spotova za političke subjekte i naplatiti ih po cjenovniku koji je isti za sve političke subjekte

Postoje ograničenja u pogledu minutaže, tj. na koliko minuta jedan politički subjekt može zakupiti prostor u mediju. Propisano je da po jednom političkom subjektu u toku 7 dana u jednom mediju može biti zakupljeno 60 minuta u privatnim medijima, odnosno 30 minuta u javnim medijima. Nije dozvoljeno dijeliti stranke po nivoima, pa da stranačka organizacija jednog grada zakupi 60 minuta, a drugog grada dodatnih 60 minuta. Jednoj stranci ukupno pripada 60 minuta bez obzira s kog se nivoa kampanja naručuje.

Važna je činjenica da politički subjekti ili kandidati i kandidatkinje naručenu kampanju na mediju moraju platiti unaprijed prije početka emitiranja. Ovim se izbjegava moguće favoriziranje pojedinih subjekata koji bi naručili kampanju, iskoristili dozvoljeno vrijeme za promociju, a nikada ne bi platili oglas.

Elektronski mediji imaju pravo odbiti emitiranje političkog oglašavanja u sljedećim slučajevima: ako oglašavanje nije naručeno putem narudžbe u pisanom obliku; ako oglas ne zadovoljava tehničke i profesionalne standarde koji su jasno utvrđeni i s kojim su blagovremeno upoznati politički subjekti; ako je oglas ili sadržaj oglasa protivan Ustavu ili zakonima BiH.

Mediji su dužni upoznati političke subjekte – stranke i kandidate i kandidatkinje s pravilima, rasporedom emitiranja predstavljanja kandidata, kandidatkinja ili subjekata, rasporedom plaćenog oglašavanja (termini emitiranja u programu) i cijenama oglašavanja. Smatrat će se da je medij upoznao stranke o svojim pravilima i rasporedima ako na zahtjev mogu dokumentirati da su to učinili. Ovo znači da mediji mogu u svojim programima emitirati audio- ili videoobavještenje da se interni pravilnik o oglašavanju u izbornoj kampanji u njihovom mediju nalazi na službenoj stranici medija. Također, mediji mogu pojedinačno subjektima ili kandidatima i kandidatkinjama dostaviti mailom ili poštom svoje pravilnike i cjenovnike koji moraju biti u skladu sa ovim pravilima.

 

Primjer ponude za plaćeno političko oglašavanje

Primjer ponude za plaćeno političko oglašavanje