Priručnik za izvještavanje o izborima

Zašto priručnik?

Mediji imaju značajnu ulogu tokom izbora. Omogućavaju učešće javnosti u izborima, objavljuju informacije relevantne za učešće građana i građanki na izborima, nude prostor za različita politička stanovišta, informiraju o toku izborne kampanje, brojanju glasova i ishodu. Izvještavaju o radu institucija relevantnih za provedbu izbora, upozoravaju i informiraju o mogućim zloupotrebama, a nakon izbora prate i rad izabranih funkcionera i funkcionerki kako bi obavijestili građane i građanke na koji način obavljaju posao na funkciji za koju su izabrani.

Izvještavanje o izborima nije jednostavan zadatak, naročito zbog toga što u ovom periodu vrijede posebna zakonska pravila i profesionalni principi, kojih bi se mediji trebali pridržavati kako bi građanima i građankama predstavili različite kandidate, kandidatkinje i političke subjekte ali i ponudili nepristrasne, nezavisne, tačne i blagovremene informacije na osnovu kojih građani i građanke mogu donijeti dobro informirane odluke. Kako bi pomogli medijima da se što bolje pripreme za izvještavanje o izborima ali i potakli ih na kreativno i konstruktivno izvještavanje u kojem će fokus staviti na građane i građanke, Mediacentar Sarajevo je pripremio priručnik koji sadrži niz savjeta i uputa za medijske profesionalce. Priručnik sumira glavne profesionalne ali i zakonske standarde izvještavanja tokom izbora, te nudi praktične upute nastala na osnovu dugogodišnjeg iskustva autora priručnika, hronološki prateći izbornu godinu – od raspisivanja izbora do objavljivanja izbornih rezultata. Namijenjen je svim redakcijama i novinarima i novinarkama koji se aktivnije bave ili planiraju baviti izvještavanjem o izbornim aktivnostima i predizbornim kampanjama ili onima koji o tome žele saznati više. Cilj priručnika nije samo podsjetiti novinare i novinarke na profesionalne novinarske standarde, već ih i potaknuti da traže kreativnije i konstruktivnije pristupe koji će u izbornu agendu nametnuti teme koje su važne građanima i građankama ali i koji će ih podstaći da koriste eksplanatorno izvještavanje kako bi privukli publiku i osvijestili je o njenim građanskim dužnostima, educirali je o političkim pravima i političkoj pismenosti.

Priručnik je nastao nakon istraživanja Mediacentra Sarajevo o štetnim sadržajima tokom Općih izbora 2022. godine, koje je pokazalo veliki broj pristrasnih i dezinformativnih sadržaja koji mogu uticati na volju glasača. Upravo zbog velikog obima ovakvih sadržaja, želimo osnažiti medijske radnike i radnice da profesionalno urađeni medijski sadržaji budu glasniji i vidljiviji u odnosu na manipulativne. Izradi priručnika prethodila je izrada Smjernica za medijsko izvještavanje o izborima namijenjenih online i štampanim medijima, a koje su zajedno sa urednicima i urednicama te novinarima i novinarkama iz cijele Bosne i Hercegovine dogovoreni na Uredničkom forumu u decembru 2023. godine. Objavljivanju su prethodili treninzi za novinare i novinarke o konstruktivnom i etičkom izvještavanju tokom izbora koji su održani u Banjoj Luci, Mostaru i Tuzli početkom izborne 2024. godine i koji su pokazali potrebu za uputama i savjetima kako za one koji se tek počinju baviti novinarskim poslom tako i za dugugodišnje medijske profesionalce. Želimo zahvaliti svima koji su dali svoj doprinos i prijedloge u izradi Smjernica za medijsko izvještavanje, kao i doprinos u pripremi i održavanju treninga za konstruktivno i etičko medijsko izvještavanje. Naročito zahvaljujemo autorima ovog priručnika Damiru Đapi i Albini Vicković na nesebičnom dijeljenju iskustava iz vlastite redakcije.

Ukratko o izborima u Bosni i Hercegovini

U Bosni i Hercegovini (BiH) postoje dva izborna ciklusa na mandatni period od četiri godine. Tokom Općih izbora biraju se predstavnici vlasti na nivou BiH, entiteta i kantona na period od četiri godine, a tokom Lokalnih izbora predstavnici lokalnih vlasti također na period od četiri godine. Izbori nisu u isto vrijeme, što znači da se svake dvije godine u BiH održavaju izborne kampanje.

Mogući su i prijevremeni izbori ukoliko dođe do raspuštanja organa, odnosno smjene ili smrti načelnika ili gradonačelnika. Izborni zakon BiH propisuje i pravila za ponavljanje ili odgađanje izbora.

Izbore u BiH raspisuje Centralna izborna komisija (CIK) najmanje pet mjeseci prije zakazanog dana održavanja izbora, a organi za provedbu izbora su izborne komisije i birački odbori. Izbori se obično raspisuju u maju, a održavaju u oktobru iste godine.

Izborna kampanja počinje trideset dana prije zakazanog datuma održavanja izbora, a ona podrazumijeva poštovanje jasno propisanih pravila CIK-a.