Vrijeme je izborne šutnje


Prema Izbornom zakonu BiH, izbori se održavaju prve nedjelje u oktobru. Izborna šutnja nastupa dan prije održavanja izbora, u subotu od 7 sati ujutro, 24 sata prije održavanja izbora, i traje do zatvaranja biračkih mjesta. U ovom periodu, političkim subjektima je zabranjeno održavanje skupova u cilju izborne kampanje, izlaganje bilo kakvog materijala koji može uticati na volju birača, korištenje megafona ili drugih razglasnih uređaja sa ciljem uticanja na volju birača, a zabranjena je i svaka aktivnost kojom se ometa ili opstruira izborni proces. I posebno važno i za političke subjekte i za medije, zabranjeno je korištenje domaćih ili međunarodnih sredstava komunikacije sa ciljem uticanja na birače. Iako je izborna šutnja dobro regulirana i jasno formulirana, evo i nekoliko savjeta na šta bi trebalo obratiti pažnju u ovom periodu, kao i tokom izbornog dana i izborne noći.

SAVJET 22
Iskoristite dan izborne šutnje

Medijske kuće i redakcije dan izborne šutnje mogu iskoristiti za pripremu izvještavanja u izbornom danu i/ili izbornoj noći za one kuće koje organiziraju specijalni izborni program. U slučaju TV-stanica to može biti live izborni program, a kod online medija live blogovi ili “vijesti iz minute u minutu”. Dobro pripremite sadržaj i raspodjelu posla.

SAVJET 23
Provjerite program

U skladu sa Izbornim zakonom BiH, u toku 24 sata prije otvaranja biračkih mjesta na teritoriji BiH neće biti nikakvog medijskog izvještavanja o bilo kakvoj aktivnosti koja se odnosi na političku i izbornu kampanju. Kako biste bili sigurni da ni u jednom momentu nećete prekršiti izbornu šutnju, dan prije izborne šutnje u elektronskim medijima obavezno treba provjeriti sve programske liste i programske sadržaje. Na taj način osiguravate da svi reklamni spotovi, iz dijela dozvoljenog plaćenog političkog oglašavanja, slučajno ne ostanu u programu.

SAVJET 24
Izbacite funkcionere i funkcionerke iz programskog sadržaja

Programski sadržaj obavezno treba prilagoditi izbornoj šutnji na način da se iz svih sadržaja, u premijernom i repriznom izdanju, izbace segmenti u kojima se kao sagovornici i sagovornice pojavljaju kandidati i kandidatkinje koji obnašaju neku od izvršnih ili zakonodavnih funkcija. Ako vam se postavlja pitanje čime popuniti vrijeme i kako napraviti odgovarajuće sadržaje, uvijek možete vaše informativne minute pretočiti u edukativne. Vaši sadržaji mogu biti u funkciji edukacije za sam izborni dan. Naprimjer, objasnite građanstvu kako se glasa, gdje mogu provjeriti jesu li registrirani i koje je njihovo biračko mjesto.

SAVJET 25
Opet pazite na Google oglase

S obzirom na to da su iskustva iz ranijih izbornih ciklusa pokazala da u online prostoru izbornu šutnju krše politički subjekti, savjetujemo da tokom izborne šutnje isključite ili ograničite Google oglase. Vrlo često se online politička oglašavanja uplate od dana početka kampanje do dana izbora, što znači da se oglasi emitiraju i na dan izborne šutnje, što nije dozvoljeno.

SAVJET 26
Pripremite edukativne sadržaje

Na dan izborne šutnje na svojim portalima zakažite vijesti i sadržaje koji su u funkciji edukacije za sam dan izbora ili one koji nisu o izborima. Sa istaknutih i najčitanijih vijesti potisnite one koji su na bilo koji način vezani za političke subjekte, a što će zavisiti i od mogućnosti i grafičkog dizajna same stranice. Potrudite se da vam na naslovnoj stranici ne ostanu vijesti od prethodnog dana.

SAVJET 27
Pripremite se za izborni dan

Ovaj dan iskoristite za održavanje internih sastanaka kako biste prošli kroz obaveze i zadatke za izborni dan. Planiranje rada i resursa, ljudskih i tehničkih kapaciteta, podjela zaduženja, sagovornika i sagovornica, sadržaja, sinopsisa i “košuljica” za emisije. Ovaj dan iskoristite i za provjeru kontakata i kanala komunikacije sa izbornim štabovima političkih subjekata, koje ćete zvati za dodatne informacije na izborni dan ili iz kojih ćete raditi live uključenja u program.