Zanimljivi sadržaji za publiku
Kada u obzir uzmemo sva pravila, smjernice, zakone i praksu o izvještavanju o izborima, čini se da je teško pripremati kreativne i zanimljive sadržaje. Narativ o izborima može izgledati suhoparno, iako nam se, u suštini, ishodi izbora upliću u sve sfere života. Međutim, nije tačno da je ta tema suhoparna. Ukoliko se potrudimo, možemo biti kreativni i pomicati granice ka konstruktivnom i eksplanatornom izvještavanju, koje će biti zanimljivije građanima i građankama i poticati ih da prate izbore, kandidate i kandidatkinje i da razvijaju medijsku i političku pismenost.
Vaše izvještavanje o izborima ne bi trebalo biti samo prenošenje informacija od CIK-a, prenošenje obećanja i izjava političkih subjekata ili optužbi između političkih subjekata. Umjesto toga, izvještavajte tematski. Pitajte građane i građanke koje su to teme koje se njih tiču i koji su im važni kriteriji za glasanje: ekologija, ljudska prava, saobraćaj, socijalne usluge, zdravstvo. Istražite o tim temama i o njima izvještavajte.
Objasnite građanima i građankama šta su lokalni, a šta opći izbori i zašto su važni. Za koga i kako glasaju na općim i lokalnim izborima. Ponudite statističke podatke, istražite zašto veliki broj mladih ne glasa, pitajte stručnjake. Objasnite im i razne vidove zloupotreba, funkcionerske kampanje, zloupotrebe društvenih mreža. Osvijestite građane i građanke o njihovoj građanskoj dužnosti ali i moći. Ne zaboravljajte da svoje priče stavite u kontekst.
Da prevedmo u jezik medija, svakoj temi dajte ljudsko lice. Vašoj priči dajte emocije, humanizirajte vaše izvještavanje. Kroz vaše naratore – sagovornike i sagovornice – ukažite na problem, priču približite publici i omogućite da se građanstvo može identificirati s temom koja vam je u fokusu. Ukoliko izvještavate o lokalnim izborima, priču o neulaganju u infrastrukturu pišite kroz priču građana i građanki koji godinama imaju problem sa, naprimjer, odvozom smeća. Pokažite kako izgledaju zatrpane kante ili kontejneri, pokažite račune za uslugu, pokažite koliko novca se iz budžeta izdvaja za usluge iz tog domena na godišnjem nivou. Brojeve približite ljudima i koristite se pricipima vizuelnog pripovijedanja.
Pitanja postavljate ljudima a ne političarima i političarkama. Njih pitajte za teme, jer se oni svaki dan nose sa nedostatkom novca, lošom infrastrukturom, kršenjem prava, arhitektonskim barijerama i diskriminacijom. Primjera radi, za ostvarivanje nekog prava obično vam treba desetak potvrda i isto toliko administrativnih taksi. Provedite dan sa vašim naratorom, prođite cijelu proceduru, istražite, objasnite, pitajte i tražite moguća rješenja. Da se podsjetimo, izborna godina je godina u kojoj se u BiH grade ceste, šire mreže, ulaže u infrastrukturu, otvaraju radovi, najavljuju investicije, daju socijalne naknade i zato je izborna godina najbolje vrijeme da se pokaže šta sve nije urađeno, a trebalo je.
U svakoj prilici tragajte za rješenjima određenog problema. Pitajte kako je to riješeno u susjednim gradovima, regijama, sredinama, tragajte za najboljim opcijama. Obično jedan problem može imati više rješenja. Insistirajte na odgovorima zašto je nešto primjenjivo ili ne. Vaša priča može postati inicijativa za gradske vijećnike i vijećnice ili skupštinske poslanike. Pratite kako se odvija njen razvoj. Pratite kakav uticaj ima, pratite raste li zainteresiranost pozicije ili opozicije, otvaraju li se slične teme u drugoj mjesnoj zajednici i sredini, te izvještavajte i o tome.
Još jedan način da budete kreativni jeste da vaše pitanje u vezi s nekim problemom koji istražujete postavite različitim funkcionerima i funkcionerkama, ali da i svaki put kada ih sretnete, ponovo postavite isto pitanje. Napravite priču o tome koliko puta ste insistirali na jednom te istom pitanju i koliko puta niste dobili odgovor.
Na bosanskohercegovačkoj političkoj sceni vrlo često se dešava da državnu, entitetsku, kantonalnu i lokalnu vlast ili poziciju čine različite, vrlo često suprostavljene političke opcije. I obično, kada je riječ o projektima nižih nivoa vlasti, ukoliko je riječ o idejama i projektima iz suprotstavljenih političkih opcija, takvi projekti neće dobiti podršku, prohodnost kroz sistem niti finansijsku podršku. Tražite takve veze i pišite o njiima, ali opet kroz prizmu toga šta izostanak podrške znači za “obične” ljude i svakodnevnicu.
Službe za medije organa uprave i vlasti mogu vam biti odlična podloga za teme koje istražujete ili dati odličnu ideju o tome šta istraživati. Ako raščlanite dostavljeno saopćenje i izbacite PR elemente, imat ćete odličan materijal od kojeg možete krenuti u vaše istraživanje ili vaš rad. Službe za medije će vam dostavljati i razne informacije o protokolarnim događajima i susretima političara koji nemaju nikakav uticaj na život građana. Takve informacije možete ignorirati.
Odličan način da u vašem izvještavanju izbjegnete funkcionersku kampanju jeste da ih ignorirate. Ukoliko u izbornoj kampanji za lokalne izbore imate situaciju da su funkcioneri/funkcionerke u vašoj općini ujedno i kandidati/kandidatkinje, u tom periodu svoj fokus usmjerite na druge teme.
Ukoliko nemate opciju da možete izbjeći izvještavanje sa lokalnih događaja, onda takve događaje problematizirajte na način da postavljate pitanja: koliko je određena “investicija” koštala, koliko ljudi će imati korist od nje, koji je problem izgradnjom određene dionice riješen, koliko dugo se čekalo na rješenje određenog problema, da li je izbjegavanje rješavanja tog problema godinama unazad imalo teške posljedice, npr. učestale saobraćajne nesreće. I ovdje vodite računa o kontekstu i kritičkom osvrtu.
Društvene mreže koristite da privučete publiku, naročito onu mlađu. Koristite multimediju, fotografije, emotikone, reels, animacije, infografike, pripremite vizuale koji će vam olakšati i ubrzati pripremu postova. Šture statističke brojeve pretvarajte u odnose i omjere. Obavezno titlujte izjave i koristite sva viuzelna pomagala da vaše priloge učinite što atraktivnijim i privlačnijim. Korisnici naloga na društvenim mrežama, posebno pripadnici i pripadnice generacije Z, žele sadržaj koji je činjeničan, zanimljiv i lako razumljiv. Biti kreativan znači biti slobodnim da se igrate i eksperimentirate. A to je dozvoljeno ukoliko radite po standardima profesije, uz poštivanje zakona, regulatora i uređivačkih politika, razvijate svoje najbolje prakse, pratite učinke i najnovije trendove.