Počinju izbori
Vrijeme je za pripreme
Veoma je važno da se novinari i novinarke kao i urednici i urednice na vrijeme pripreme za izvještavanje o izborima, mnogo prije se oni raspišu. Pripreme uključuju razradu vlastitih internih pravila, dogovor i raspodjelu posla, pripremu mejling liste, izbornog kalendara, liste resursa, grafičkih rješenja i spisak tema.
Svaka redakcija treba razviti vlastita interna pravila za izvještavanje o izborima. Ova pravila trebala bi ponuditi rješenja za nedovoljno regulirane oblasti ali i jasna očitovanja medijske kuće o načinu rada tokom izbora. Postojanje ovakvog dokumenta olakšat će vam rad, zaštititi vaš integritet i postaviti fer pravila igre prema svim učesnicima i učesnicama. Veoma je važno da vaša interna pravila prate vašu uređivačku politiku i ono što je proistaklo iz vaše prakse, te da ona budu jasna, precizna i ne daju prostor za različita tumačenja. Iako ovdje dajemo niz uputa šta bi ova pravila trebala sadržavati, vi najbolje možete ocijeniti šta vam je predstavljalo problem i kako ste te probleme rješavali do sada. Pri izradi pravila možete se posavjetovati sa stručnjacima i kolegama i kolegicama iz drugih medija.
Interna pravila trebaju sadržavati opće profesionalne standarde, zakonske odredbe za vašu vrstu medija te specifična pravila za pojedina pitanja koja izazivaju nedoumice kako kod uposlenika i uposlenica medija tako i kod političkih subjekata. Tu spadaju plaćeno političko oglašavanje, praćenje konferencija za medije političkih subjekata, objavljivanje saopćenja za javnost, objavljivanje sadržaja političkih subjekata sa društvenih mreža, te upute za vaše uposlenike i uposlenice o tome da li je dozvoljen angažman za političke subjekte. Možete donijeti i posebne smjernice za neposredno političko obraćanje tokom izbora ali i upute za druga izazovna pitanja poput funkcionerskih kampanja, o kojima ćete naći informacije u ovom priručniku.
Svi novinari i novinarke bi trebali poznavati interna pravila vašeg medija. Važno je da su pravila transparentna i javno dostupna, objavljena u cijelosti ili kao sažetak, na vašoj web-stranici. Dobra je praksa i da vaša interna pravila ili njihov sažetak putem mejla dostavite političkim subjektima koji su dio izbornog procesa i koji su važni za vašu ciljnu publiku. Kada donesete pravila, ona postaju obavezujuća za vašu medijsku kuću.
Političko oglašavanje
Vaš pravilnik bi trebao imati odredbe o zabranjenom i dozvoljenom političkom oglašavanju u skladu sa zakonom i pravilima struke, kao i vaš odnos prema besplatnom neposrednom obraćanju kandidata i kandidatkinje, u zavisnosti od toga da li ste javni ili privatni medij.
ZAŠTO? U praksi će se desiti da vam se za oglašavanje jave pojedinačno kandidati i kandidatkinje iz istog političkog subjekta ali za različite nivoe vlasti i da ne razumiju da je broj sedmičnih minuta za javne i privatne elektronske medije ograničen po političkom subjektu (bez obzira na nivo organiziranja), a ne po kandidatu/kandidatkinji. Naprimjer, javit će vam se predstavnik općinske ili kantonalne organizacije sa stavom da svako od njih ima pravo na 60 minuta plaćenog političkog oglašavanja za privatne, odnosno 30 minuta plaćenog političkog oglašavanja za javne elektronske medije. Upravo zbog toga u pravilima jasno naglasite da se plaćeno političko oglašavanje odnosi na politički subjekt, da plaćeno političko oglašavanje u programskim sadržajima mora biti jasno naznačeno, te da se ne može emitirati neposredno prije ili iza programskih sadržaja informativnog karaktera. U sažetku internih pravila također navedite koji se cjenovnik vaših usluga primjenjuje. Podsjećamo, prema pravilima RAK-a, cjenovnici se ne mogu mijenjati tokom izborne kampanje. Pravila o cjenovnicima, zabranjenom i dozvoljenom političkom oglašavanju trebali bi donijeti i online i štampani mediji.
SAVJET PLUS: S obzirom na to da elektronski mediji imaju obavezu planiranja izbornih sadržaja i vođenje evidencije o zakupu medijskog prostora u političke svrhe, kako bi blagovremeno izvršili obaveze prema RAK-u, u vaša pravila možete uvrstiti da uplata za plaćeno političko oglašavanje mora biti izvršena 24 sata prije emitiranja plaćenog sadržaja ili da je emitiranje moguće uz dokaz o prethodno izvršenoj uplati.
DODATNE UPUTE ZA LAKŠI RAD: Svim redakcijama koje su u mogućnosti preporučujemo da zaduže osobu koja će obavljati korespondenciju s političkim subjektima, te uz dostavljanje skraćene verzije vaših pravila političkim subjektima obavezno naglasite ime i prezime zadužene osobe, kao i njene kontakt-podatke. Na ovaj ćete način olakšati komunikaciju između vaše medijske kuće i političkih subjekta, ali i rad vaše redakcije.
Saopćenja za javnost
Vaša obaveza nije da objavljujete svako saopćenje za javnost političkih subjekata i ovo bi pitanje trebalo biti regulirano vašom uređivačkom politikom općenito. Objavljivanje takvih saopćenja zavisit će i od izbornog perioda, da li aktivno pratite izbornu kampanju, da li ste javni ili privatni emiter, online ili šampani medij. Poželjno je da definirate i u pravilima navedete kada, gdje, na koji način i da li uopće objavljujete saopćenja. Kada donesete takve odluke, trebate ih primjenjivati za sve političke subjekte. Javni mediji u toku izborne kampanje dužni su informirati javnost o svim pitanjima u vezi sa izbornom kampanjom i izbornim procesom, ali to ne smije narušiti njihovu uređivačku nezavisnost. Ako ste privatni emiter ili online medij, možete odlučiti da objavljujete saopćenja za javnost od javnog interesa, saopćenja koja su važna za vašu ciljnu publiku ili ona u kojima se opravdano daje pravo na odgovor nekom političkom subjektu. Pravo na odgovor ne smije se, međutim, zloupotrebljavati za manipulaciju biračima i za političke obračune i vi imate pravo objaviti samo razuman broj odgovora kandidata i kandidatkinja i političkih subjekata. Saopćenja ne trebate objaviti u cijelosti, možete ih i tematski obraditi, uzeti više sagovornika i sagovornica i ponuditi kontekst. Važno je i da u pravilima jasno naznačite da zadržavate pravo da dijelove saopćenja koje sadrži elemente bilo kakve vrste diskriminacije, govora mržnje, seksizma i klevete nećete objaviti.
Konferencije za medije i politički skupovi
Svi privatni mediji imaju slobodu odlučivati kako će postupati i na koji će način izvještavati o izborima, što znači da možete birati da li ćete pratiti konferencije za medije ili ćete pratiti samo konferencije na kojima se govori o temama koje su u javnom interesu. Ukoliko odlučite pratite konferencije za medije jednog političkog subjekta, trebali biste na isti način tretirati sve ostale registrirane političke subjekte. Javni emiteri, s druge strane, dužni su informirati javnost o svim pitanjima u vezi sa izbornom kampanjom i izbornim procesom, ali opet to ne znači da ne mogu kritički i tematski izvještavati s predizbornih skupova i konferencija za medije.
SAVJET: Ukoliko tokom izborne kampanje odlučite pratiti konferenciju za medije ili politički skup jednog političkog subjekta, trebali biste na isti način tretirati sve ostale registrirane političke subjekte. Ovo naročito važi za elektronske medije koji se moraju pridržavati uravnoteženosti, poštenja i nepristrasnosti tokom izbornih kampanja i koji ne smiju jednom političkom subjektu davati povlašten položaj. Potrebno je da naznačite s kojih ćete skupova izvještavati i kako ćete to plasirati u program. Politički subjekti vas mogu informirati koji su skupovi važni, ali vi trebate donijeti odluku o tome s kojih ćete skupova izvještavati.
Ukoliko odete na konferenciju za medije nekog političkog subjekta na kojoj se govori o temi koja je u javnom interesu, obradite je tematski. Potrudite se da u istom paketu – TV-priči, radioprilogu ili članku – imate i drugu stranu – izjave predstavnika i predstavnica drugih političkih stranaka, institucije, predstavnika i predstavnica vlasti, nezavisnih analitičara i analitičarki te stručnjaka. Isto važi i za političke skupove. Obradite ih tematski, izvijestite o predizbornim programima i obećanjima, pitajte građane, građanke i stručnjake.
Nalozi na društvenim mrežama: S obzirom na to da se dobar dio “političke bitke” odvija na mrežama i da se u velikoj mjeri izborna kampanja preselila u online sferu, postavite pravila u vašoj redakciji kako ćete se odnositi prema objavama političkih subjekata na društvenim mrežama. Definirajte kako ćete se odnositi prema privatnim nalozima kandidata i kandidatkinja ili oficijelnim nalozima kandidata/kandidatkinja i političkih subjekata. Medijske kuće i mediji nisu obavezni “pratiti” naloge političara/političarki i političkih subjekata, niti su u kontekstu zvanične političke komunikacije dužni prenositi sadržaj koji političari/političarke objavljuju na društvenim mrežama. Nalozi vam mogu poslužiti kao dobar “rasadnik tema” za daljnje istraživanje i izvještavanje.
Angažman uposlenika i uposlenica tokom izbora: U dijelu internih pravila koja zaista ostaju interna odredite da li vaša medijska kuća dozvoljava bilo kakav profesionalni angažman vašim uposlenicima/uposlenicama za političke subjekte, poput moderiranja izbornih skupova. Na ovaj ćete način riješiti i eventualne frustracije i dileme da li vaši prezenteri i prezenterice mogu voditi neki politički skup, čime ćete izbjeći dvije zamke: prvu, da vašu medijsku kuću dovode u vezu sa ideologijom ili stavovima određenih političkih subjekta; i drugu, vaše kolege i kolegice će znati da mogu ili ne mogu računati na taj dodatni izvor ličnih prihoda pa nećete imati bespotrebne rasprave u redakciji i narušavanje radne klime i međuljudskih odnosa.
Ključ dobro urađenog posla leži u dobroj organizaciji. To nas dovodi do raspodjele posla i zaduženja u redakcijama. Čim prije organizirajte urednički sastanak posvećen raspodjeli posla i planiranju rada tokom izbora. Ne postoje standardi oko organizacije rada koji bi se mogli primijeniti u svim medijima, stoga je potrebno raspodjelu posla uraditi na način koji najviše odgovara vašoj redakciji, zavisno od njene veličine i vrste medija.
Odredite ko će i kada pripremiti izborni kalendar, mejling listu, listu referenci, grafička rješenja i listu tema. Ukoliko je riječ o mediju koji planira pratiti izborne aktivnosti i kampanju, bilo bi dobro odrediti osobe za komunikaciju s političkim subjektima i za komunikaciju sa Regulatornom agencijom za komunikacije, odnosno Vijećem za štampu i online medije. Svi mediji trebali bi imati i osobu odgovornu za administraciju web-portala i naloga na društvenim mrežama.
Svi novinari i novinarke koji prema vrsti žanra ili ličnim afinitetima izvještavaju o političkim i sociološkim temama ili pripadaju redakcijama informativnog programa mogu izvještavati o izborima. Njihovi izvještaji razlikovat će se u odnosu na njihove stilove pisanja i izvještavanja. Važno je da je to pisanje tačno, utemeljeno, činjenično, provjereno, objektivno, etičko, sve u interesu javnosti i u skladu s profesionalnim i etičkim standardima. Ton pisanja uslovljen je uređivačkim politikama i smjernicama, odnosno strateškim dokumentima redakcija i medijskih kuća. Nephodno je da je čitav tim upućen u izborna pravila i zakone, koje možete postaviti u nekom zajedničkom folderu ili zalijepiti na vidljivom mjestu unutar redakcije.
Kreirajte mejling listu i kontakt-adresar političkih subjekata koji su registrirani kao učesnici izbornog procesa. Ukoliko je vaša primarna publika usmjerena na jedan grad ili općinu, sasvim je dovoljno da kreirate mejling listu političkih subjekata na lokalnom nivou. Kreiranje ovakve mejling liste ili adresara s kontakt-podacima olakšat će vam rad i svu daljnju komunikaciju tokom izborne kampanje. Spomenuta mejling lista poslužit će vam i za blagovremenu i proaktivnu ponudu prodaje vašeg medijskog prostora tokom izbornog perioda kada je dozvoljeno plaćeno političko oglašavanje.
Izborni kalendar će vam pomoći u radu u izbornoj godini – on će biti određena vrsta liste za provjerui odličan podsjetnik. Izborni kalendar je popis značajnih datuma prema važećim izbornim pravilama: datum raspisivanja izbora, datum kada se zaključuje centralni birački spisak, datum kada se završava sa ovjerom političkih subjekata za učešće na izborima, datum kada se ovjeravaju kandidatske liste, datum kada počinje i kada se završava izborna kampanja, datum kada nastupa izborna šutnja, datum kada se održavaju izbori, izborni dan te rokovi koji su ostavljeni CIK-u za potvrđivanje rezultata izbora. Izborni kalendar kreiran prema ovim smjernicama poželjno je učiniti dostupnim svim uposlenim u redakcijama ili “zakačiti” na redakcijsku oglasnu ploču da “bode” oči. Zahvaljujući ovom dokumentu smanjit ćete mogućnost da napravite različite vrste grešaka – materijalnih, tehničkih, zakonskih – ali će i svi u redakciji znati koji dio izbornog procesa je završen i koji predstoji pa ćete na vrijeme moći planirati rad i ljudske i tehničke resurse. Izborni kalendar je i odlična baza tema za daljnje istraživanje i kreiranje originalnih novinarskih uradaka.
Pripremite listu referentnih web-stranica, kontakt-podatke institucija, organizacija i stručnjaka. Na vašoj listi trebaju se naći podaci Centralne izborne komisije, lokalne izborne komisije, Koalicije “Pod lupom”, OSCE-a, web-stranice gradova, općina, institucija vlasti, Ministarstva unutrašnjih poslova, organizacija civilnog društva. Dodajte i kontakt-podatke eksperata i ekspertica iz oblasti sociologije, prava, komunikologije, ekomonije, rodnih oblasti, političkih subjekata, MUP-a. Pri ruci vam trebaju biti i priručnici, zakoni i pravila, ali i podaci s prethodnih izbora. Ovakve baze podataka omogućit će vam veću dostupnost sagovornika/sagovornica kada ste u škripcu sa vremenom, olakšat će vam kreiranje i pisanje autorskih uradaka, analiza i tematskog sadržaja. Pomoći će vam da lakše provjerite dezinformacije ili da pitate stručnjake kada niste sigurni. Posebnu pažnju posvetite i potencijalnim sagovornicima/sagovornicama iz regije i okruženja jer je dobro imati i sadržaj u formi uporednih analiza i kako su pojedini izazovi riješeni u Evropi ili okruženju. Za lokalne izbore napravite i listu kontakata predstavnika i predstavnica mjesnih zajednica ili savjeta jer vam upravo oni mogu biti odličan izvor informacija.
Pripremljena grafička rješenja mogu vam pomoći da što efikasnije i kreativnije izvještavate o izborima. Kreirajte “urneke” koji se lako obrađuju i modificiraju za različite potrebe i formate izvještavanja. Pripremite grafička rješenja za tabele, statističke pokazatelje, odnose, ilustracije, “urneke” za infografike i ilustracije o raspodjeli mandata za komparaciju pokazatelja zavisno od toga u kojem mediju radite i u skladu sa vašim uređivačkim smjernicama i standardima.
Razvijanje svih predloženih alata ne iziskuje puno vremena, koji nam uvijek hronično nedostaje, niti skupe resurse. Kombinacijom više alata zajedno ili pojedinačno vaše izvještavanje bit će kreativnije, dinamičnije i privlačnije publici.
Zavisno od toga da li je riječ o lokalnim ili općim izborima, napravite spisak tema o kojima želite izvještavati. Ukoliko je riječ o lokalnim izborima, razmislite koje su to važne teme za vašu lokalnu zajednicu. Izađite na ulicu i pitajte građane i građanke šta je njima važno: ekologija, infrastruktura, socijalna pomoć, zdravstvene usluge. Budite vi ti koji će nametnuti temu “brige građana i građanki” u izbornu agendu! U ovom periodu već možete praviti priloge i teme o nadolazećim izborima i zašto su oni važni. Koristite eksplanatorno novinarstvo – objasnite građanima i građankama zašto su izbori važni i za šta glasaju – i konstruktivno novinarstvo – fokus stavite na zajednicu i na građane i građanke kao aktivne aktere.