Izborna kampanja je počela
Zvanična izborna kampanja u BiH traje mjesec dana, a počinje trideset dana od izbornog dana. U ovom periodu dozvoljeno je plaćeno političko oglašavanje koje se odvija po pravilima Izbornog zakona i pravilima Regulatorne agencije za komunikacije. Uloga medija je naročito značajna u ovom periodu jer oni svojim profesionalnim, balansiranim i blagovremenim izvještavanjem mogu ponuditi blagovremene i tačne informacije građanima i građankama, na osnovu kojih će oni/one donijeti dobro informiranu odluku. Mediji su dužni blagovremeno i stručno pratiti izborne aktivnosti i držati se svih principa profesije.
Plaćeno političko oglašavanje je dozvoljeno u ovom periodu, ali pazite na njegov sadržaj. Prema pravilima RAK-a, zabranjeno je objavljivanje materijala koji uključuju upotrebu djece i maloljetnika u političke svrhe i imate pravo odbiti sadržaj ovakve vrste. Prije emitiranja obavezno pregledajte sadržaj dostavljenog materijala.
Internet, web-stranice institucija i organa uprave, novinarski uraci drugih medija odlični su izvori podataka. Web-stranice političkih partija koristite kao izvor podataka o programima stranaka, izbornim platformama, ciljevima i deklaracijama. Pročitajte programe i naoružajte se pitanjima za svoje sagovornike i sagovornice. Politički programi su odličan izvor tema ali i mogućih pitanja koja trebate postaviti političkim subjektima. Provjerite koliko poznaju teme i koliko su spremni za ono što obećavaju. Istražite šta politički subjekti i kandidati/kandidatkinje konkretno obećavaju i kako to misle ispuniti.
Ukoliko radite intervju s kandidatima/kandidatkinjama, obavezno istražite njihove ranije izjave, obećanja, pozicije na kojima su bili i rezultate koje su ostvarili. Dobro pripremite pitanja i podatke. Postavljajte kratka, direktna i otvorena pitanja koja se odnose na konkretan problem, stav, plan ili obećanje. Fokusirajte se na nekoliko najvažnijih tema i poštujte vrijeme koje je dogovoreno.
Insistirajte na odgovoru i vraćajte sagovornike/sagovornice na temu ukoliko od njih bježe. Ne pitajte kandidate/kandidatkinje samo o njihovim obećanjima, već i koje konkretne korake planiraju poduzeti i kako to planiraju ostvariti. Postavljajte pitanja koja su važna građanima i građankama: pitanja o ekologiji, zdravstvu, ekonomiji, socijalnoj zaštiti. Podsjetite kandidata/kandidatkinju i publiku i na prethodna neispunjena obećanja ili zloupotrebe.
Pitanja lične naravi postavite samo onda ukoliko je to u javnom interesu, poput zloupotrebe javnih resursa u privatne svrhe. Nikad nemojte pristati na bilo kakvu vrstu vrijeđanja vas ili drugih učesnika/učesnica izbornog procesa u programskim sadržajima koje vodite. U tom slučaju upozorite sagovornika/sagovornicu da to ne dozvoljavate, a ako se takav ton razgovora nastavi, prekinite ga, pa i pod cijenu da prekinete program. Ne pristajte na autorizaciju i da vam političke stranke i kandidati/kandidatkinje uređuju tekst ili prilog.
Ukoliko se vaša redakcija odluči na organiziranje izbornih debata, propozicije debata i oblasti/teme o kojima će biti govora u debati dostavite svim njenim učesnicama i učesnicima. Prilikom otvaranja debate i sagovornicima i sagovornicama, ali i publici pojasnite propozicije: koliko će pitanja biti postavljeno, koliko vremena kandidati i kandidatkinje imaju za predstavljanje programa, koliko za odgovore, koliko replika i koliko je vremena uopće rezervirano za replike. Potrudite se da debata bude zanimljiva i umjesto o planovima, postavljajte pitanja kako ih planiraju realizirati. Pitajte ih i o njihovim stavovima i problemima koji muče građane i građanke. Potrudite se da dio debate učinite interaktivnim za publiku. Naprimjer, debatu najavite na društvenim mrežama, pozovite publiku da postavi pitanja, odaberite nekoliko pitanja publike koja ćete postaviti kandidatima i kandidatkinjama. U slučaju organiziranja debate najvažnije je jasno postaviti pravila i primijeniti ih bez odstupanja.
Vodite računa o načelu jednakog tretmana svih kandidata, kandidatkinja i političkih subjekata. Ukoliko se odlučite da radite intervju sa jednim kandidatom/jednom kandidatkinjom, onda biste isti intervju ili sadržaj morali uraditi sa svim ostalim kandidatima/kandidatkinjama za isti nivo vlasti. Naprimjer, to mogu biti nositelji liste za kantonalni nivo, entitetski, za Predsjedništvo, kandidati za gradonačelnike/gradonačelnice i načelnike/načelnice gradova i općina. Načelo jednakog tretmana preporučujemo i za štampane i za online medije jer na taj način izbjegavate zamku da vas neko optuži da iza vas stoji neka politička stranka. Međutim, ovaj princip ne smije ugroziti vašu uredničku nezavisnost i medijske slobode. Uvijek držite kritički uklon prema kandidatima, kandidatkinjama i političkim subjektima i reagirajte na zloupotrebe, kršenje zakona, govor mržnje i veličanje zločinaca. Ukoliko primijenite načelo jednakosti, podižete vlastiti kredibilitet, vjerodostojnost i povećavate povjerenje u vaše sadržaje.