Počinju izbori
7 savjeta
Svaka redakcija treba razviti vlastita interna pravila za izvještavanje o izborima. Ova pravila trebala bi ponuditi rješenja za nedovoljno regulirane oblasti ali i jasna očitovanja medijske kuće o načinu rada tokom izbora. Postojanje ovakvog dokumenta olakšat će vam rad, zaštititi vaš integritet i postaviti fer pravila igre prema svim učesnicima i učesnicama. Veoma je važno da vaša interna pravila prate vašu uređivačku politiku i ono što je proistaklo iz vaše prakse, te da ona budu jasna, precizna i ne daju prostor za različita tumačenja. Iako ovdje dajemo niz uputa šta bi ova pravila trebala sadržavati, vi najbolje možete ocijeniti šta vam je predstavljalo problem i kako ste te probleme rješavali do sada. Pri izradi pravila možete se posavjetovati sa stručnjacima i kolegama i kolegicama iz drugih medija.
Interna pravila trebaju sadržavati opće profesionalne standarde, zakonske odredbe za vašu vrstu medija te specifična pravila za pojedina pitanja koja izazivaju nedoumice kako kod uposlenika i uposlenica medija tako i kod političkih subjekata. Tu spadaju plaćeno političko oglašavanje, praćenje konferencija za medije političkih subjekata, objavljivanje saopćenja za javnost, objavljivanje sadržaja političkih subjekata sa društvenih mreža, te upute za vaše uposlenike i uposlenice o tome da li je dozvoljen angažman za političke subjekte. Možete donijeti i posebne smjernice za neposredno političko obraćanje tokom izbora ali i upute za druga izazovna pitanja poput funkcionerskih kampanja, o kojima ćete naći informacije u ovom priručniku.
Svi novinari i novinarke bi trebali poznavati interna pravila vašeg medija. Važno je da su pravila transparentna i javno dostupna, objavljena u cijelosti ili kao sažetak, na vašoj web-stranici. Dobra je praksa i da vaša interna pravila ili njihov sažetak putem mejla dostavite političkim subjektima koji su dio izbornog procesa i koji su važni za vašu ciljnu publiku. Kada donesete pravila, ona postaju obavezujuća za vašu medijsku kuću.
Političko oglašavanje
Vaš pravilnik bi trebao imati odredbe o zabranjenom i dozvoljenom političkom oglašavanju u skladu sa zakonom i pravilima struke, kao i vaš odnos prema besplatnom neposrednom obraćanju kandidata i kandidatkinje, u zavisnosti od toga da li ste javni ili privatni medij.
ZAŠTO? U praksi će se desiti da vam se za oglašavanje jave pojedinačno kandidati i kandidatkinje iz istog političkog subjekta ali za različite nivoe vlasti i da ne razumiju da je broj sedmičnih minuta za javne i privatne elektronske medije ograničen po političkom subjektu (bez obzira na nivo organiziranja), a ne po kandidatu/kandidatkinji. Naprimjer, javit će vam se predstavnik općinske ili kantonalne organizacije sa stavom da svako od njih ima pravo na 60 minuta plaćenog političkog oglašavanja za privatne, odnosno 30 minuta plaćenog političkog oglašavanja za javne elektronske medije. Upravo zbog toga u pravilima jasno naglasite da se plaćeno političko oglašavanje odnosi na politički subjekt, da plaćeno političko oglašavanje u programskim sadržajima mora biti jasno naznačeno, te da se ne može emitirati neposredno prije ili iza programskih sadržaja informativnog karaktera. U sažetku internih pravila također navedite koji se cjenovnik vaših usluga primjenjuje. Podsjećamo, prema pravilima RAK-a, cjenovnici se ne mogu mijenjati tokom izborne kampanje. Pravila o cjenovnicima, zabranjenom i dozvoljenom političkom oglašavanju trebali bi donijeti i online i štampani mediji.
SAVJET PLUS: S obzirom na to da elektronski mediji imaju obavezu planiranja izbornih sadržaja i vođenje evidencije o zakupu medijskog prostora u političke svrhe, kako bi blagovremeno izvršili obaveze prema RAK-u, u vaša pravila možete uvrstiti da uplata za plaćeno političko oglašavanje mora biti izvršena 24 sata prije emitiranja plaćenog sadržaja ili da je emitiranje moguće uz dokaz o prethodno izvršenoj uplati.
DODATNE UPUTE ZA LAKŠI RAD: Svim redakcijama koje su u mogućnosti preporučujemo da zaduže osobu koja će obavljati korespondenciju s političkim subjektima, te uz dostavljanje skraćene verzije vaših pravila političkim subjektima obavezno naglasite ime i prezime zadužene osobe, kao i njene kontakt-podatke. Na ovaj ćete način olakšati komunikaciju između vaše medijske kuće i političkih subjekta, ali i rad vaše redakcije.
Saopćenja za javnost
Vaša obaveza nije da objavljujete svako saopćenje za javnost političkih subjekata i ovo bi pitanje trebalo biti regulirano vašom uređivačkom politikom općenito. Objavljivanje takvih saopćenja zavisit će i od izbornog perioda, da li aktivno pratite izbornu kampanju, da li ste javni ili privatni emiter, online ili šampani medij. Poželjno je da definirate i u pravilima navedete kada, gdje, na koji način i da li uopće objavljujete saopćenja. Kada donesete takve odluke, trebate ih primjenjivati za sve političke subjekte. Javni mediji u toku izborne kampanje dužni su informirati javnost o svim pitanjima u vezi sa izbornom kampanjom i izbornim procesom, ali to ne smije narušiti njihovu uređivačku nezavisnost. Ako ste privatni emiter ili online medij, možete odlučiti da objavljujete saopćenja za javnost od javnog interesa, saopćenja koja su važna za vašu ciljnu publiku ili ona u kojima se opravdano daje pravo na odgovor nekom političkom subjektu. Pravo na odgovor ne smije se, međutim, zloupotrebljavati za manipulaciju biračima i za političke obračune i vi imate pravo objaviti samo razuman broj odgovora kandidata i kandidatkinja i političkih subjekata. Saopćenja ne trebate objaviti u cijelosti, možete ih i tematski obraditi, uzeti više sagovornika i sagovornica i ponuditi kontekst. Važno je i da u pravilima jasno naznačite da zadržavate pravo da dijelove saopćenja koje sadrži elemente bilo kakve vrste diskriminacije, govora mržnje, seksizma i klevete nećete objaviti.
Konferencije za medije i politički skupovi
Svi privatni mediji imaju slobodu odlučivati kako će postupati i na koji će način izvještavati o izborima, što znači da možete birati da li ćete pratiti konferencije za medije ili ćete pratiti samo konferencije na kojima se govori o temama koje su u javnom interesu. Ukoliko odlučite pratite konferencije za medije jednog političkog subjekta, trebali biste na isti način tretirati sve ostale registrirane političke subjekte. Javni emiteri, s druge strane, dužni su informirati javnost o svim pitanjima u vezi sa izbornom kampanjom i izbornim procesom, ali opet to ne znači da ne mogu kritički i tematski izvještavati s predizbornih skupova i konferencija za medije.
SAVJET: Ukoliko tokom izborne kampanje odlučite pratiti konferenciju za medije ili politički skup jednog političkog subjekta, trebali biste na isti način tretirati sve ostale registrirane političke subjekte. Ovo naročito važi za elektronske medije koji se moraju pridržavati uravnoteženosti, poštenja i nepristrasnosti tokom izbornih kampanja i koji ne smiju jednom političkom subjektu davati povlašten položaj. Potrebno je da naznačite s kojih ćete skupova izvještavati i kako ćete to plasirati u program. Politički subjekti vas mogu informirati koji su skupovi važni, ali vi trebate donijeti odluku o tome s kojih ćete skupova izvještavati.
Ukoliko odete na konferenciju za medije nekog političkog subjekta na kojoj se govori o temi koja je u javnom interesu, obradite je tematski. Potrudite se da u istom paketu – TV-priči, radioprilogu ili članku – imate i drugu stranu – izjave predstavnika i predstavnica drugih političkih stranaka, institucije, predstavnika i predstavnica vlasti, nezavisnih analitičara i analitičarki te stručnjaka. Isto važi i za političke skupove. Obradite ih tematski, izvijestite o predizbornim programima i obećanjima, pitajte građane, građanke i stručnjake.
Nalozi na društvenim mrežama: S obzirom na to da se dobar dio “političke bitke” odvija na mrežama i da se u velikoj mjeri izborna kampanja preselila u online sferu, postavite pravila u vašoj redakciji kako ćete se odnositi prema objavama političkih subjekata na društvenim mrežama. Definirajte kako ćete se odnositi prema privatnim nalozima kandidata i kandidatkinja ili oficijelnim nalozima kandidata/kandidatkinja i političkih subjekata. Medijske kuće i mediji nisu obavezni “pratiti” naloge političara/političarki i političkih subjekata, niti su u kontekstu zvanične političke komunikacije dužni prenositi sadržaj koji političari/političarke objavljuju na društvenim mrežama. Nalozi vam mogu poslužiti kao dobar “rasadnik tema” za daljnje istraživanje i izvještavanje.
Angažman uposlenika i uposlenica tokom izbora: U dijelu internih pravila koja zaista ostaju interna odredite da li vaša medijska kuća dozvoljava bilo kakav profesionalni angažman vašim uposlenicima/uposlenicama za političke subjekte, poput moderiranja izbornih skupova. Na ovaj ćete način riješiti i eventualne frustracije i dileme da li vaši prezenteri i prezenterice mogu voditi neki politički skup, čime ćete izbjeći dvije zamke: prvu, da vašu medijsku kuću dovode u vezu sa ideologijom ili stavovima određenih političkih subjekta; i drugu, vaše kolege i kolegice će znati da mogu ili ne mogu računati na taj dodatni izvor ličnih prihoda pa nećete imati bespotrebne rasprave u redakciji i narušavanje radne klime i međuljudskih odnosa.
Ključ dobro urađenog posla leži u dobroj organizaciji. To nas dovodi do raspodjele posla i zaduženja u redakcijama. Čim prije organizirajte urednički sastanak posvećen raspodjeli posla i planiranju rada tokom izbora. Ne postoje standardi oko organizacije rada koji bi se mogli primijeniti u svim medijima, stoga je potrebno raspodjelu posla uraditi na način koji najviše odgovara vašoj redakciji, zavisno od njene veličine i vrste medija.
Odredite ko će i kada pripremiti izborni kalendar, mejling listu, listu referenci, grafička rješenja i listu tema. Ukoliko je riječ o mediju koji planira pratiti izborne aktivnosti i kampanju, bilo bi dobro odrediti osobe za komunikaciju s političkim subjektima i za komunikaciju sa Regulatornom agencijom za komunikacije, odnosno Vijećem za štampu i online medije. Svi mediji trebali bi imati i osobu odgovornu za administraciju web-portala i naloga na društvenim mrežama.
Svi novinari i novinarke koji prema vrsti žanra ili ličnim afinitetima izvještavaju o političkim i sociološkim temama ili pripadaju redakcijama informativnog programa mogu izvještavati o izborima. Njihovi izvještaji razlikovat će se u odnosu na njihove stilove pisanja i izvještavanja. Važno je da je to pisanje tačno, utemeljeno, činjenično, provjereno, objektivno, etičko, sve u interesu javnosti i u skladu s profesionalnim i etičkim standardima. Ton pisanja uslovljen je uređivačkim politikama i smjernicama, odnosno strateškim dokumentima redakcija i medijskih kuća. Nephodno je da je čitav tim upućen u izborna pravila i zakone, koje možete postaviti u nekom zajedničkom folderu ili zalijepiti na vidljivom mjestu unutar redakcije.
Kreirajte mejling listu i kontakt-adresar političkih subjekata koji su registrirani kao učesnici izbornog procesa. Ukoliko je vaša primarna publika usmjerena na jedan grad ili općinu, sasvim je dovoljno da kreirate mejling listu političkih subjekata na lokalnom nivou. Kreiranje ovakve mejling liste ili adresara s kontakt-podacima olakšat će vam rad i svu daljnju komunikaciju tokom izborne kampanje. Spomenuta mejling lista poslužit će vam i za blagovremenu i proaktivnu ponudu prodaje vašeg medijskog prostora tokom izbornog perioda kada je dozvoljeno plaćeno političko oglašavanje.
Izborni kalendar će vam pomoći u radu u izbornoj godini – on će biti određena vrsta liste za provjerui odličan podsjetnik. Izborni kalendar je popis značajnih datuma prema važećim izbornim pravilama: datum raspisivanja izbora, datum kada se zaključuje centralni birački spisak, datum kada se završava sa ovjerom političkih subjekata za učešće na izborima, datum kada se ovjeravaju kandidatske liste, datum kada počinje i kada se završava izborna kampanja, datum kada nastupa izborna šutnja, datum kada se održavaju izbori, izborni dan te rokovi koji su ostavljeni CIK-u za potvrđivanje rezultata izbora. Izborni kalendar kreiran prema ovim smjernicama poželjno je učiniti dostupnim svim uposlenim u redakcijama ili “zakačiti” na redakcijsku oglasnu ploču da “bode” oči. Zahvaljujući ovom dokumentu smanjit ćete mogućnost da napravite različite vrste grešaka – materijalnih, tehničkih, zakonskih – ali će i svi u redakciji znati koji dio izbornog procesa je završen i koji predstoji pa ćete na vrijeme moći planirati rad i ljudske i tehničke resurse. Izborni kalendar je i odlična baza tema za daljnje istraživanje i kreiranje originalnih novinarskih uradaka.
Pripremite listu referentnih web-stranica, kontakt-podatke institucija, organizacija i stručnjaka. Na vašoj listi trebaju se naći podaci Centralne izborne komisije, lokalne izborne komisije, Koalicije “Pod lupom”, OSCE-a, web-stranice gradova, općina, institucija vlasti, Ministarstva unutrašnjih poslova, organizacija civilnog društva. Dodajte i kontakt-podatke eksperata i ekspertica iz oblasti sociologije, prava, komunikologije, ekomonije, rodnih oblasti, političkih subjekata, MUP-a. Pri ruci vam trebaju biti i priručnici, zakoni i pravila, ali i podaci s prethodnih izbora. Ovakve baze podataka omogućit će vam veću dostupnost sagovornika/sagovornica kada ste u škripcu sa vremenom, olakšat će vam kreiranje i pisanje autorskih uradaka, analiza i tematskog sadržaja. Pomoći će vam da lakše provjerite dezinformacije ili da pitate stručnjake kada niste sigurni. Posebnu pažnju posvetite i potencijalnim sagovornicima/sagovornicama iz regije i okruženja jer je dobro imati i sadržaj u formi uporednih analiza i kako su pojedini izazovi riješeni u Evropi ili okruženju. Za lokalne izbore napravite i listu kontakata predstavnika i predstavnica mjesnih zajednica ili savjeta jer vam upravo oni mogu biti odličan izvor informacija.
Pripremljena grafička rješenja mogu vam pomoći da što efikasnije i kreativnije izvještavate o izborima. Kreirajte “urneke” koji se lako obrađuju i modificiraju za različite potrebe i formate izvještavanja. Pripremite grafička rješenja za tabele, statističke pokazatelje, odnose, ilustracije, “urneke” za infografike i ilustracije o raspodjeli mandata za komparaciju pokazatelja zavisno od toga u kojem mediju radite i u skladu sa vašim uređivačkim smjernicama i standardima.
Razvijanje svih predloženih alata ne iziskuje puno vremena, koji nam uvijek hronično nedostaje, niti skupe resurse. Kombinacijom više alata zajedno ili pojedinačno vaše izvještavanje bit će kreativnije, dinamičnije i privlačnije publici.
Zavisno od toga da li je riječ o lokalnim ili općim izborima, napravite spisak tema o kojima želite izvještavati. Ukoliko je riječ o lokalnim izborima, razmislite koje su to važne teme za vašu lokalnu zajednicu. Izađite na ulicu i pitajte građane i građanke šta je njima važno: ekologija, infrastruktura, socijalna pomoć, zdravstvene usluge. Budite vi ti koji će nametnuti temu “brige građana i građanki” u izbornu agendu! U ovom periodu već možete praviti priloge i teme o nadolazećim izborima i zašto su oni važni. Koristite eksplanatorno novinarstvo – objasnite građanima i građankama zašto su izbori važni i za šta glasaju – i konstruktivno novinarstvo – fokus stavite na zajednicu i na građane i građanke kao aktivne aktere.
Raspisani su izbori: Pazite na zloupotrebe
9 savjeta
U periodu od raspisivanja izbora do početka zvanične izborne kampanje zabranjen je svaki vid političkog oglašavanja. Tu podrazumijevamo oglase, javne pozive, spotove i bilo koje druge vidove promocije političkog subjekta. No, i ovdje imamo izuzetak. Dozvoljeno je plaćanje oglasa koji sadrže obavještenja za unutarstranačka okupljanja, savjetovanja i slično. Dakle, mediji mogu naplatiti oglase u kojima se članstvo poziva na sastanak nekog organa političke stranke, partije ili kolacije. Svi drugi vidovi plaćenog političkog oglašavanja strogo su zabranjeni. Praksa je pokazala da su ova pravila jasna medijima i učesnicima izbornog procesa. To ne znači da politički subjekti u ovom periodu nisu aktivni i ne provode aktivnosti, ali takve aktivnosti ne vidimo u medijima. Ono što vidimo jeste skriveno oglašavanje ili zloupotreba javnog prostora kroz zloupotrebu javnih funkcija. Važno je da poznajete pravila i da možete prepoznati zloupotrebu položaja ili skriveno političko oglašavanje, koje je prisutno i na društvenim mrežama. Upoznajte se i s pravilima društvenih mreža za politička oglašavanja i naučite pratiti plaćene političke oglase. Zloupotrebe položaja i kršenje zakona su teme o kojima trebate izvještavati, ali i objasniti publici šta oni znače i kako izgledaju.
U periodu od raspisivanja izbora do početka izborne kampanje obratite pažnju na tzv. “funkcionerske kampanje”. Izborni zakon i izborna pravila ne prepoznaju ovaj termin, ali ga koristimo za pojavu zloupotrebe javne funkcije za povećano prisustvo kanididata i kandidatkinja u medijskom prostoru.
Na izbornim listama uvijek se nalaze članovi stranaka i koalicija koji već obnašaju neku izvršnu ili zakonodavnu funkciju i koji na raspolaganju imaju resurse i pristup medijima. Po pravilu, takvi kandidati i kandidatkinje svoje redovne radne aktivnosti kroz svoju funkciju koriste i za vođenje kampanje i povećano prisustvo u medijima te posjećuju različite insitucije, organizacije civilnog društva i humanitarna udruženja, rekonstruiraju ceste i puštaju uličnu rasvjetu.
Sve ove aktivnosti svojevrstan su vid zloupotrebe javne funkcije i treba im pristupiti pažljivo. Zloupotreba javnih resursa funkcionerima i funkcionerkama je zabranjena – za korištenje sredstava komunikacije za izbornu kampanju. Izborni zakon nalaže elektronskim medijima da mogu informirati o redovnim aktivnostima funkcionera na svim nivoima vlasti ali bez navođenja njihove kandidature na izborima i stranačke pripadnosti. Važno je pri tome da se radi o aktivnostima koje proizlaze iz zakonom utvrđenog djelokruga organa kojima kandidat/kandidatkinja pripada. Ipak, ovo nije dovoljno da se spriječi pojava funkcionerske kampanje i veća medijska prisutnost takvih kandidata i kandidatkinja. Potrebno je zbog toga da vaš medij donese pravila za odnos prema funkcionerima koji su i kandidati/kandidatkinje. Prije svega, niste obavezni da izvještavate o protokolarnim događajima i vijestima koje dolaze iz službi za medije nekog organa vlasti. Ako pratite rad lokalnih vlasti, na raspolaganju imate različite sagovornike i sagovornice. Ukoliko želite da napravite prilog o rekonstrukciji cesti u nekoj općini, prvo razmislite koliko je ta informacija važna za vašu publiku. Za sagovornike i sagovornice možete uzeti građane i građanke ili neke druge predstavnike i predstavnice lokalne samouprave. Možete izvijestiti i o tome koliko se dugo čekalo da se ta cesta popravi i zbog čega se upravo sada to desilo. U budžetima ćete uvijek naći zanimljive informacije koje mogu ukazivati na zloupotrebe. Izbjegavajte funkcionerske kampanje tako što ćete izvještavati tematski i pažnju više posvetiti “običnim” ljudima i “običnim” problemima nego protokolarnim događajima ili stranačkim “prepucavanjima”.
Posebnu pažnju obratite na izvještavanje sa sjednica parlamenata, skupština i vijeća. Trebali biste u vašim izvještajima jednako imati zastupljene predstavnike i predstavnice svih klubova, te uzeti izjave i od pozicije i opozicije. U razgovoru sa urednikom/urednicom, odaberite najvažniju tačku sa dnevnog reda, naprimjer jedan zakon ili inicijativu, i fokusirajte se na nju. Vaše izvještavanje neka bude usmjereno na rješavanje problema a ne na međusobna optuživanja klubova i stranaka.
U izbornim periodima prisutan je zapaljiv govor i govor mržnje, koji mogu uticati na izbornu volju. Ukoliko se susretnete sa izjavama kandidata i kandidatkinja koje sadrže zapaljiv govor, govor mržnje, diskriminaciju i seksizam, postavite kritički uklon. Takvu izjavu nemojte direktno objaviti, već je objasnite i neutralizirajte uz izjave eksperata/ekspertica. Uvijek vodite računa o kontekstu: zbog čega je nešto rečeno, u kojoj situaciji, na koga se odnosi, s kojim ciljem, prikriva li se nekom zapaljivom izjavom drugi stvarni problem, da li je sporna izjava u zoni političkog spina? Izvijestite o tome da je neki kandidat/kandidatkinja koristio/la govor mržnje i negirao/la ratne zločine, ali objasnite kako i zbog čega je to zabranjeno i opasno.
Redovno moderirajte komentare na nalozima na društvenim mrežama i u komentarima na portalu. Na vašem portalu jasno naznačite koje ćete komentare brisati ili prijavljivati. Na članak za koji procjenjujete da može privući komentare sa govorom mržnje ili veliki broj stranačkih trolova ne dozvolite mogućnost komentiranja. Nemojte davati svoj prostor stranačkim trolovima da manipuliraju javnim mnijenjem.
Vjerujemo da većina vas negoduje. Prvo zbog hroničnog manjka uposlenih u medijima i vjerovatnoće da će moderacija sadržaja korisnika smanjiti saobraćaj na vašoj web-stranici, te angažman i reach na društvenim mrežama. Ali trolovi nisu vaša primarna publika niti publika koju želite imati. Njihov angažman na vašim nalozima može rezultirati kratkotrajnim povećanjem prometa ali i dugoročnim gubljenjem reputacije i publike, što može imati dalekosežnije negativne posljedice za vaš medij.
Google politički oglasi ciljat će vašu web-stranicu i u periodu kada je zabranjeno plaćeno političko oglašavanje. Administrator vaše web-stranice može napraviti postavke da se oglasi političkog karaktera ne mogu plasirati na vašoj web-stranici korištenjem ključnih riječi ili tagova. Može i izmijeniti opcije gdje se nalaze oglasi i u kojim se vijestima mogu pojaviti. Možete čak i ukinuti Google oglase. Evo primjera iz naše prakse: Kada počne izborna kampanja, kada je dozvoljeno plaćeno političko oglašavanje, mi smo zabranjivali objavu Google oglasa na našoj web-stranici. Možda jeste radikalno rješenje, ali s obzirom na to da naša medijska kuća ostvaruje prihode iz drugih izvora finansiranja, za nas je ovo bila odlična opcija.
U ovom periodu izvještavate o izborima, izbornim pravilima, načinu glasanja, registraciji birača, šta jeste i nije dozvoljeno, gdje provjeriti jeste li registirani, koja su prava birača, kome prijaviti uočene nepravilnosti. Pored informativne, funkcija medija bi trebala biti i edukativna, te stoga vi možete objasniti građanima i građankama zašto su izbori važni, da ih osvijestite o njihovoj građanskoj dužnosti ali i moći. Primjenjujte prinicipe eksplanatornog novinarstva i kroz konkretne primjere vašoj publici objašnjavajte koje su nadležnosti različitih nivoa vlasti i kako rezultati izbora mogu uticati na svakodnevni život građana i građanki. Teme koje su važne građanima/građankama nametnite u izbornu agendu. Ukoliko je riječ o Općim izborima, to mogu biti EU integracije, a kada je riječ o lokalnim izborima, to mogu biti svi problemi s kojima se građani i građanke bore na lokalnom nivou.
U ovom periodu mediji često rade razne vrste anketa sa građanima i građankama, ali je važno biti oprezan prilikom njihove objave. Kada radite i objavljujete ulične, telefonske ili slične ankete, bitno je naglasiti da one nisu pouzdane i da ne moraju odražavati stavove većeg dijela javnosti. Ukoliko objavljujete rezultate ankete neke agencije ili organizacije, dužni ste objaviti podatke ko je naručio istraživanje, ko je proveo istraživanje, na kolikom je uzorku urađeno istraživanje, te period u kojem je provedeno.
Iskoristite ovaj period da se pripremite za izvještavanje o izbornoj kampanji. Istražite sve o kandidatima i kandidatkinjama koji su bitni za vašu publiku. Istražite kako su do sada obnašali funkciju, da li su ispunjavali svoja predizborna obećanja. Web-stranice CIK-a i registriranih političkih subjekata koristite kao izvore podataka o listama kandidata i kandidatkinja. Web-stranica CIK-a može vam poslužiti kao odlična baza o podacima i rezultatima s prethodnih izbora, koje možete koristiti za izradu analiza, infografika i sličnih sadržaja za elektronske, štampane i online medije.
Izborna kampanja je počela
5 savjeta
Plaćeno političko oglašavanje je dozvoljeno u ovom periodu, ali pazite na njegov sadržaj. Prema pravilima RAK-a, zabranjeno je objavljivanje materijala koji uključuju upotrebu djece i maloljetnika u političke svrhe i imate pravo odbiti sadržaj ovakve vrste. Prije emitiranja obavezno pregledajte sadržaj dostavljenog materijala.
Internet, web-stranice institucija i organa uprave, novinarski uraci drugih medija odlični su izvori podataka. Web-stranice političkih partija koristite kao izvor podataka o programima stranaka, izbornim platformama, ciljevima i deklaracijama. Pročitajte programe i naoružajte se pitanjima za svoje sagovornike i sagovornice. Politički programi su odličan izvor tema ali i mogućih pitanja koja trebate postaviti političkim subjektima. Provjerite koliko poznaju teme i koliko su spremni za ono što obećavaju. Istražite šta politički subjekti i kandidati/kandidatkinje konkretno obećavaju i kako to misle ispuniti.
Ukoliko radite intervju s kandidatima/kandidatkinjama, obavezno istražite njihove ranije izjave, obećanja, pozicije na kojima su bili i rezultate koje su ostvarili. Dobro pripremite pitanja i podatke. Postavljajte kratka, direktna i otvorena pitanja koja se odnose na konkretan problem, stav, plan ili obećanje. Fokusirajte se na nekoliko najvažnijih tema i poštujte vrijeme koje je dogovoreno.
Insistirajte na odgovoru i vraćajte sagovornike/sagovornice na temu ukoliko od njih bježe. Ne pitajte kandidate/kandidatkinje samo o njihovim obećanjima, već i koje konkretne korake planiraju poduzeti i kako to planiraju ostvariti. Postavljajte pitanja koja su važna građanima i građankama: pitanja o ekologiji, zdravstvu, ekonomiji, socijalnoj zaštiti. Podsjetite kandidata/kandidatkinju i publiku i na prethodna neispunjena obećanja ili zloupotrebe.
Pitanja lične naravi postavite samo onda ukoliko je to u javnom interesu, poput zloupotrebe javnih resursa u privatne svrhe. Nikad nemojte pristati na bilo kakvu vrstu vrijeđanja vas ili drugih učesnika/učesnica izbornog procesa u programskim sadržajima koje vodite. U tom slučaju upozorite sagovornika/sagovornicu da to ne dozvoljavate, a ako se takav ton razgovora nastavi, prekinite ga, pa i pod cijenu da prekinete program. Ne pristajte na autorizaciju i da vam političke stranke i kandidati/kandidatkinje uređuju tekst ili prilog.
Ukoliko se vaša redakcija odluči na organiziranje izbornih debata, propozicije debata i oblasti/teme o kojima će biti govora u debati dostavite svim njenim učesnicama i učesnicima. Prilikom otvaranja debate i sagovornicima i sagovornicama, ali i publici pojasnite propozicije: koliko će pitanja biti postavljeno, koliko vremena kandidati i kandidatkinje imaju za predstavljanje programa, koliko za odgovore, koliko replika i koliko je vremena uopće rezervirano za replike. Potrudite se da debata bude zanimljiva i umjesto o planovima, postavljajte pitanja kako ih planiraju realizirati. Pitajte ih i o njihovim stavovima i problemima koji muče građane i građanke. Potrudite se da dio debate učinite interaktivnim za publiku. Naprimjer, debatu najavite na društvenim mrežama, pozovite publiku da postavi pitanja, odaberite nekoliko pitanja publike koja ćete postaviti kandidatima i kandidatkinjama. U slučaju organiziranja debate najvažnije je jasno postaviti pravila i primijeniti ih bez odstupanja.
Vodite računa o načelu jednakog tretmana svih kandidata, kandidatkinja i političkih subjekata. Ukoliko se odlučite da radite intervju sa jednim kandidatom/jednom kandidatkinjom, onda biste isti intervju ili sadržaj morali uraditi sa svim ostalim kandidatima/kandidatkinjama za isti nivo vlasti. Naprimjer, to mogu biti nositelji liste za kantonalni nivo, entitetski, za Predsjedništvo, kandidati za gradonačelnike/gradonačelnice i načelnike/načelnice gradova i općina. Načelo jednakog tretmana preporučujemo i za štampane i za online medije jer na taj način izbjegavate zamku da vas neko optuži da iza vas stoji neka politička stranka. Međutim, ovaj princip ne smije ugroziti vašu uredničku nezavisnost i medijske slobode. Uvijek držite kritički uklon prema kandidatima, kandidatkinjama i političkim subjektima i reagirajte na zloupotrebe, kršenje zakona, govor mržnje i veličanje zločinaca. Ukoliko primijenite načelo jednakosti, podižete vlastiti kredibilitet, vjerodostojnost i povećavate povjerenje u vaše sadržaje.
Vrijeme je izborne šutnje
6 savjeta
Medijske kuće i redakcije dan izborne šutnje mogu iskoristiti za pripremu izvještavanja u izbornom danu i/ili izbornoj noći za one kuće koje organiziraju specijalni izborni program. U slučaju TV-stanica to može biti live izborni program, a kod online medija live blogovi ili “vijesti iz minute u minutu”. Dobro pripremite sadržaj i raspodjelu posla.
U skladu sa Izbornim zakonom BiH, u toku 24 sata prije otvaranja biračkih mjesta na teritoriji BiH neće biti nikakvog medijskog izvještavanja o bilo kakvoj aktivnosti koja se odnosi na političku i izbornu kampanju. Kako biste bili sigurni da ni u jednom momentu nećete prekršiti izbornu šutnju, dan prije izborne šutnje u elektronskim medijima obavezno treba provjeriti sve programske liste i programske sadržaje. Na taj način osiguravate da svi reklamni spotovi, iz dijela dozvoljenog plaćenog političkog oglašavanja, slučajno ne ostanu u programu.
Programski sadržaj obavezno treba prilagoditi izbornoj šutnji na način da se iz svih sadržaja, u premijernom i repriznom izdanju, izbace segmenti u kojima se kao sagovornici i sagovornice pojavljaju kandidati i kandidatkinje koji obnašaju neku od izvršnih ili zakonodavnih funkcija. Ako vam se postavlja pitanje čime popuniti vrijeme i kako napraviti odgovarajuće sadržaje, uvijek možete vaše informativne minute pretočiti u edukativne. Vaši sadržaji mogu biti u funkciji edukacije za sam izborni dan. Naprimjer, objasnite građanstvu kako se glasa, gdje mogu provjeriti jesu li registrirani i koje je njihovo biračko mjesto.
S obzirom na to da su iskustva iz ranijih izbornih ciklusa pokazala da u online prostoru izbornu šutnju krše politički subjekti, savjetujemo da tokom izborne šutnje isključite ili ograničite Google oglase. Vrlo često se online politička oglašavanja uplate od dana početka kampanje do dana izbora, što znači da se oglasi emitiraju i na dan izborne šutnje, što nije dozvoljeno.
Na dan izborne šutnje na svojim portalima zakažite vijesti i sadržaje koji su u funkciji edukacije za sam dan izbora ili one koji nisu o izborima. Sa istaknutih i najčitanijih vijesti potisnite one koji su na bilo koji način vezani za političke subjekte, a što će zavisiti i od mogućnosti i grafičkog dizajna same stranice. Potrudite se da vam na naslovnoj stranici ne ostanu vijesti od prethodnog dana.
Ovaj dan iskoristite za održavanje internih sastanaka kako biste prošli kroz obaveze i zadatke za izborni dan. Planiranje rada i resursa, ljudskih i tehničkih kapaciteta, podjela zaduženja, sagovornika i sagovornica, sadržaja, sinopsisa i “košuljica” za emisije. Ovaj dan iskoristite i za provjeru kontakata i kanala komunikacije sa izbornim štabovima političkih subjekata, koje ćete zvati za dodatne informacije na izborni dan ili iz kojih ćete raditi live uključenja u program.
Održavaju se izbori i broje rezultati glasova
7 savjeta
Kako će izgledati izvještavanje tokom izbornog dana ili noći zavisi od vrste medija. Pojedini emiteri će pripremiti specijalni program, a online mediji live blog. Veoma je važno da ne zaboravimo da je i dalje na snazi izborna šutnja, koja traje sve do zatvaranja biračkih mjesta, što znači da se sadržaji trebaju pomno birati kako ne bismo rizikovali da prekršimo zakon.
Kandidati i kandidatkinje također glasaju, ali kako da izvijestimo o tome? Mediji mogu zabilježiti trenutak kada su glasali kandidati i kandidatkinje, ali ne bi smjeli objaviti taj prilog ili tekst dok se ne zatvore biračka mjesta. Takvim izvještavanjem vi možete prekinuti izbornu šutnju i uticati na volju glasača.
Izvještavanje sa biračkih mjesta je dozvoljeno ako se time ne narušava izborni proces i ne narušava garancija tajnosti glasanja. Na dan izbora možete razgovarati s predsjednicima i predsjednicama biračkih odbora, mobilnih timova, predstavnicima i predstavnicama gradske izborne komisije, nezavisnim posmatračima iz organizacija civilnog društva i nevladinog sektora.
Smijete emitirati izvještavanje u kojem govorite o odazivu glasača i glasačicana izbore, da li se izborni proces odvija uredno, da li je bilo uočenih nepravilnosti. Dozovoljeno je raditi i ankete sa glasačima i glasačicama, ali budite oprezni – u takvim anketama ne smije biti rečeno ili pokazano za koga su građani i građanke glasali ili koju političku opciju preferiraju.
Saopćenja političkih subjekata na dan izbora obično sadrže elemente u kojima protivničke partije optužuju za kršenje izborne šutnje ili već unaprijed izražavaju sumnju u regularnost izbora. Bilo bi dobro da se suzdržite od objave takve vrste saopćenja ili da navode provjerite sa lokalnom izbornom komisijom, CIK-om i sa nezavisnim posmatračima, poput Koalicije “Pod lupom”. Tokom trajanja glasanja, dozvoljeno je izvještavati o uočenim nepravilnostima, zabilježenim prijavama ali ne na način da objavite naziv bilo kojeg političkog subjekta i političkog predstavnika/predstavnice.
Važan izbor podataka su CIK, LIK, Koalicija “Pod lupom”, MUP-ovi, birački odbori, eksperti i ekspertice ce iz oblasti prava, ekonomije, sociologije, političkih sistema, komunikologije.
Nakon zatvaranja biračkih mjesta počinje utrka za rezultatima izbora. Izborni štabovi političkih subjekata mogu vam biti značajan izvor podataka o izlaznosti i trendovima sa biračkih mjesta odmah po zatvaranju birališta, ali budite oprezni s korištenjem ovih vrsta podataka. Dobro je da imate kontakte u svakom izbornom štabu jer vrlo često politički subjekti imaju brže podatke nego što to imaju zvanične institucije. Međutim, oni nužno ne moraju biti tačni i uvijek naglašavajte da to nisu zvanični podaci. Vodite računa o tome na koji ćete način takve informacije objavljivati, iza 19 sati, odnosno kada se zatvore birališta.
Zapamtite da su sve informacije nepotvrđene osim onih koje objavljuje CIKBiH. To ne znači da podatke iz političkih subjekata ne možete objavljivati. Možete, ali obavezno navedite izvor. Pratite redovne brifinge CIK-a, pratite web-stranicu CIK-a i uvijek kada objavljujete informacije o izbornim rezultatima, navedite koliko je obrađeno biračkih mjesta.
Česte teme nakon izbora su izborne krađe. Glavni izvori podataka u takvim slučajevima su lični svjedoci, koji su naprimjer svjedočili izbornoj krađi, CIK, MUP i tužilaštva. Izborna krađa nosi krivičnu odgovornost i važno je izvještavati o takvim slučajevima. Ali nemojte dozvoliti da vaš rad, vaš sadržaj bude prostor za stranačko međusobno prepucavanje i optuživanje. Pazite i da poštujete presumpciju nevinosti i uvijek tražite zvanične podatke.
Ukoliko ste počeli raditi priču o izbornoj krađi ili o obećanjima kandidata i kandidatkinja, onda je i završite. Nakon izbora nastavite pratiti rad vlasti, tužilački postupak ili slučaj izborne krađe i redovno o tome obavještavajte svoju publiku.
Zanimljivi sadržaji za publiku
10 savjeta
Vaše izvještavanje o izborima ne bi trebalo biti samo prenošenje informacija od CIK-a, prenošenje obećanja i izjava političkih subjekata ili optužbi između političkih subjekata. Umjesto toga, izvještavajte tematski. Pitajte građane i građanke koje su to teme koje se njih tiču i koji su im važni kriteriji za glasanje: ekologija, ljudska prava, saobraćaj, socijalne usluge, zdravstvo. Istražite o tim temama i o njima izvještavajte.
Objasnite građanima i građankama šta su lokalni, a šta opći izbori i zašto su važni. Za koga i kako glasaju na općim i lokalnim izborima. Ponudite statističke podatke, istražite zašto veliki broj mladih ne glasa, pitajte stručnjake. Objasnite im i razne vidove zloupotreba, funkcionerske kampanje, zloupotrebe društvenih mreža. Osvijestite građane i građanke o njihovoj građanskoj dužnosti ali i moći. Ne zaboravljajte da svoje priče stavite u kontekst.
Da prevedmo u jezik medija, svakoj temi dajte ljudsko lice. Vašoj priči dajte emocije, humanizirajte vaše izvještavanje. Kroz vaše naratore – sagovornike i sagovornice – ukažite na problem, priču približite publici i omogućite da se građanstvo može identificirati s temom koja vam je u fokusu. Ukoliko izvještavate o lokalnim izborima, priču o neulaganju u infrastrukturu pišite kroz priču građana i građanki koji godinama imaju problem sa, naprimjer, odvozom smeća. Pokažite kako izgledaju zatrpane kante ili kontejneri, pokažite račune za uslugu, pokažite koliko novca se iz budžeta izdvaja za usluge iz tog domena na godišnjem nivou. Brojeve približite ljudima i koristite se pricipima vizuelnog pripovijedanja.
Pitanja postavljate ljudima a ne političarima i političarkama. Njih pitajte za teme, jer se oni svaki dan nose sa nedostatkom novca, lošom infrastrukturom, kršenjem prava, arhitektonskim barijerama i diskriminacijom. Primjera radi, za ostvarivanje nekog prava obično vam treba desetak potvrda i isto toliko administrativnih taksi. Provedite dan sa vašim naratorom, prođite cijelu proceduru, istražite, objasnite, pitajte i tražite moguća rješenja. Da se podsjetimo, izborna godina je godina u kojoj se u BiH grade ceste, šire mreže, ulaže u infrastrukturu, otvaraju radovi, najavljuju investicije, daju socijalne naknade i zato je izborna godina najbolje vrijeme da se pokaže šta sve nije urađeno, a trebalo je.
U svakoj prilici tragajte za rješenjima određenog problema. Pitajte kako je to riješeno u susjednim gradovima, regijama, sredinama, tragajte za najboljim opcijama. Obično jedan problem može imati više rješenja. Insistirajte na odgovorima zašto je nešto primjenjivo ili ne. Vaša priča može postati inicijativa za gradske vijećnike i vijećnice ili skupštinske poslanike. Pratite kako se odvija njen razvoj. Pratite kakav uticaj ima, pratite raste li zainteresiranost pozicije ili opozicije, otvaraju li se slične teme u drugoj mjesnoj zajednici i sredini, te izvještavajte i o tome.
Još jedan način da budete kreativni jeste da vaše pitanje u vezi s nekim problemom koji istražujete postavite različitim funkcionerima i funkcionerkama, ali da i svaki put kada ih sretnete, ponovo postavite isto pitanje. Napravite priču o tome koliko puta ste insistirali na jednom te istom pitanju i koliko puta niste dobili odgovor.
Na bosanskohercegovačkoj političkoj sceni vrlo često se dešava da državnu, entitetsku, kantonalnu i lokalnu vlast ili poziciju čine različite, vrlo često suprostavljene političke opcije. I obično, kada je riječ o projektima nižih nivoa vlasti, ukoliko je riječ o idejama i projektima iz suprotstavljenih političkih opcija, takvi projekti neće dobiti podršku, prohodnost kroz sistem niti finansijsku podršku. Tražite takve veze i pišite o njiima, ali opet kroz prizmu toga šta izostanak podrške znači za “obične” ljude i svakodnevnicu.
Službe za medije organa uprave i vlasti mogu vam biti odlična podloga za teme koje istražujete ili dati odličnu ideju o tome šta istraživati. Ako raščlanite dostavljeno saopćenje i izbacite PR elemente, imat ćete odličan materijal od kojeg možete krenuti u vaše istraživanje ili vaš rad. Službe za medije će vam dostavljati i razne informacije o protokolarnim događajima i susretima političara koji nemaju nikakav uticaj na život građana. Takve informacije možete ignorirati.
Odličan način da u vašem izvještavanju izbjegnete funkcionersku kampanju jeste da ih ignorirate. Ukoliko u izbornoj kampanji za lokalne izbore imate situaciju da su funkcioneri/funkcionerke u vašoj općini ujedno i kandidati/kandidatkinje, u tom periodu svoj fokus usmjerite na druge teme.
Ukoliko nemate opciju da možete izbjeći izvještavanje sa lokalnih događaja, onda takve događaje problematizirajte na način da postavljate pitanja: koliko je određena “investicija” koštala, koliko ljudi će imati korist od nje, koji je problem izgradnjom određene dionice riješen, koliko dugo se čekalo na rješenje određenog problema, da li je izbjegavanje rješavanja tog problema godinama unazad imalo teške posljedice, npr. učestale saobraćajne nesreće. I ovdje vodite računa o kontekstu i kritičkom osvrtu.
Društvene mreže koristite da privučete publiku, naročito onu mlađu. Koristite multimediju, fotografije, emotikone, reels, animacije, infografike, pripremite vizuale koji će vam olakšati i ubrzati pripremu postova. Šture statističke brojeve pretvarajte u odnose i omjere. Obavezno titlujte izjave i koristite sva viuzelna pomagala da vaše priloge učinite što atraktivnijim i privlačnijim. Korisnici naloga na društvenim mrežama, posebno pripadnici i pripadnice generacije Z, žele sadržaj koji je činjeničan, zanimljiv i lako razumljiv. Biti kreativan znači biti slobodnim da se igrate i eksperimentirate. A to je dozvoljeno ukoliko radite po standardima profesije, uz poštivanje zakona, regulatora i uređivačkih politika, razvijate svoje najbolje prakse, pratite učinke i najnovije trendove.