Početak izborne kampanje


Od raspisivanja izbora do početka predizborne ćutnje morate se pridržavati pravila za izborno izvještavanje.

Savjet 8
Registrujte potencijalne učesnike izbora

Obratite pažnju na građanske inicijative i političke stranke koje tradicionalno koriste vrijeme od raspisivanja izbora do potvrde kandidatura u DIK-u za promociju, često opasnih ideja, a na kraju ne učestvuju na izborima jer nijesu u stanju da prikupe dovoljan broj potpisa za potvrdu kandidature.

Savjet 9
Političko oglašavanje i prikriveni marketing

Utvrdite cjenovnik – svi politički subjekti moraju imati isti pristup i cijene za emitovanje oglašavanja. Vodite računa o zabrani prikrivenog oglašavanja – sve političke oglase vidljivo označiti.

Savjet 10
Obezbjedite ravnotežu kada oglašavanje koristi samo jedna stranka

Ako samo jedna politička stranka zatraži oglasni prostor, naročito u velikom obimu, mediji treba da preduzmu korake kako bi očuvali ravnotežu i transparentnost. Jasno označite plaćeni sadržaj, primjenjujte dosljedna pravila oglašavanja i ponudite jednake mogućnosti svim političkim subjektima kako biste izbjegli utisak pristrasnosti i obezbijedili fer izbornu pokrivenost.

Savjet 11
Obratite pažnju na funkcionersku kampanju

Karakteristike funkcionerske kampanje su promotivne aktivnosti pod izgovorom „redovnog rada“ uz dodatne press konferencije na kojima se naglašavaju „uspjesi“ aktuelne vlasti. Jasno označiti istupe javnih funkcionera uz, kada je to svrsishodno, emitovanje i kontrastavove drugih aktera izbornog procesa, stručnjaka ili evaluatora izbornog procesa.

Savjet 12
Vodite računa o istraživanjima javnog mnijenja

Prepoznajte lažno ili manipulativno istraživanje. Iza njih, po pravilu, ne stoje renomirane agencije i organizacije (metodologija istraživanja nije objašnjena, nepoznat je naručilac i način na koji je istraživanje dospjelo u javnost.)

Napomena: Važeći Zakon o izboru odbornika i poslanika zabranjuje objavljivanje rezultata istraživanja javnog mnijenja pet dana prije dana održavanja izbora (član 51a). Ovo je tzv. “izborna tišina u vezi s anketama”, upravo s ciljem da se spriječi manipulacija u ključnim danima kada birači donose odluku.

Savjet 13
Vodite računa o fer i ravnomjernoj zastupljenosti svih učesnika

Pažljivo planirajte, organizujte prostor i vrijeme za političke sadržaje. U slučaju televizijskih i radijskih emitera, to uključuje uravnoteženo prisustvo u informativnim emisijama, debatama, intervjuima i drugim programskim formatima.

Savjet 14
Pratite ton i jezik političkih poruka

Prilikom izvještavanja o političkom sadržaju, obratite pažnju ne samo na to šta se govori, već i kako se govori. Ton i jezik koji politički akteri koriste mogu snažno uticati na percepciju javnosti, naročito ako uključuju emotivne poruke, polarizujuću retoriku ili prikriveno targetiranje određenih grupa. Prepoznajte i kontekstualizujte upotrebu zapaljivog, diskriminatornog ili manipulativnog jezika kako biste publici pomogli da razumije širi značaj i efekat političke komunikacije.

Savjet 15
Ukoliko radite intervju s kandidatima, dobro se pripremite

Temeljna priprema za intervju sa kandidatima ključna je za kvalitetno novinarsko izvještavanje. Istražite njihovu biografiju, politički program, prethodne javne nastupe i izjave. Pripremite konkretna, relevantna i uravnotežena pitanja, koja omogućavaju kritički uvid, ali bez pristrasnosti ili senzacionalizma.

Savjet 16
Organizujte fer i jasno uređene predizborna debate

Ukoliko se vaša redakcija odluči na organiziranje izbornih debata, propozicije debata i oblasti/teme o kojima će biti govora u debati dostavite svim njenim učesnicima. Publici prije početka debate pojasnite propozicije. Dobro se pripremite, ukoliko učesnici koriste sporan govor, vrijeđaju druge kandidate, prekinite ih i ukažite da nije dozvoljeno u javnom diskursu koristiti te riječi.

Savjet 17
Jasno razlikujte činjenice od mišljenja

Važno je da vaše izvještavanje jasno razdvoji provjerene činjenice od mišljenja, tumačenja i izjava političkih aktera. Primjenjujte kritičku analizu, ali bez iskrivljavanja ili pristrasnosti. Građani moraju moći lako da prepoznaju šta je objektivna informacija, a šta odražava politički stav ili ličnu interpretaciju. Time se jača kredibilitet medija i podržava informisano odlučivanje tokom kampanje.

Savjet 18
Uvijek provjeravajte izvore

Postoji li zvanični medijski izvještaj, video-snimak, audio-zapis ili transkript razgovora u kojem se iznosi ta tvrdnja. Da li su to izjave konkretnog političara (ime, datum, mjesto, kontekst)?

Novinarima se savjetuje da temeljno provjere vjerodostojnost i motive svojih izvora. U slučajevima kada bi otkrivanje izvora moglo ugroziti njihovu bezbjednost, zaposlenje ili slobodu (kao što je to slučaj sa zviždačima), potrebno je preduzeti odgovarajuće mjere kako bi se osigurala njihova anonimnost. Na primjer, zamućivanjem lica ili promjenom glasa u televizijskim izvještajima. Ukoliko nije moguće otkriti izvor, novinari treba jasno da saopšte razloge za neotkrivanje, kako bi sačuvali transparentnost i povjerenje publike.

Savjet 19
Ne prenosite govor mržnje bez kritičkog osvrta

Ako se prenosi izjava s elementima mržnje, mora biti jasno označena, analizirana i osuđena. Izbjegavajte stereotipe, emotivno obojene izraze kao “oni”, “naši”, “izdajnici”.

Savjet 20
Budite oprezni sa korišćenjem sadržaja sa društvenih mreža

Društvene mreže mogu biti vrijedan izvor informacija, ali često sadrže neprovjerene ili manipulativne objave. Prije objavljivanja bilo kakvog sadržaja preuzetog sa mreža, provjerite autentičnost, kontekst i vjerodostojnost izvora. Posebno budite oprezni sa viralnim sadržajem koji može biti plasiran u cilju dezinformisanja ili političke manipulacije.

Savjet 21
Redovno moderirajte komentare na svojim nalozima

Na članak za koji procjenjujete da može privući komentare sa govorom mržnje ili veliki broj stranačkih trolova zabranite komentarisanje. Unutar redakcije uvedite interna pravila oko moderacije naloga na društvenim mrežama. Ukoliko nemate kapacitete da moderirate komentare, zabranite komentarisanje ili članak nemojte dijeliti na društvenim mrežama.

Savjet 22
Ograničite političke oglase na svojoj web stranici

Kako biste spriječili pojavljivanje političkih oglasa preko Google-a na svojoj web stranici, u saradnji sa administratorom podesite ograničenja na osnovu ključnih riječi ili tagova. Takođe možete u potpunosti isključiti Google Ads servis. Na taj način zadržavate kontrolu nad sadržajem koji se prikazuje posjetiocima i čuvate neutralnost vaše platforme.

Savjet 23
Ne žurite s objavom

Bolje je sačekati i objaviti tačnu informaciju nego plasirati prvi, a pogrešnu.

Savjet 24
Koristite rodno osjetljivi jezik i izbjegavajte stereotype

Prilikom izvještavanja o političkim kampanjama i javnim temama, izbjegavajte upotrebu rodnih stereotipa. Koristite rodno osjetljiv jezik dosljedno, kako biste doprinijeli jednakosti i fer predstavljanju svih polova. To znači da ne koristite izraze i opise koji podrazumijevaju rodne uloge, niti umanjuju nečiji doprinos na osnovu pola.

Inkluzivan jezik ne samo da povećava vidljivost žena i marginalizovanih grupa u javnoj sferi, već i pomaže u razbijanju predrasuda i doprinosi uravnoteženom i dostojanstvenom javnom diskursu. Pazite na upotrebu zamjenica, titula i opisa koji nose značenjsku težinu.